Nezaměstnanost absolventů v členění podle kategorií vzdělání
Z hlediska sledování uplatnitelnosti a úspěšnosti absolventů škol na pracovním trhu se často uvádějí počty nezaměstnaných absolventů, ovšem vhodnějším ukazatelem je míra nezaměstnanosti absolventů škol. Ta vyjadřuje, kolik procent absolventů si nedokázalo najít na pracovním trhu uplatnění a je v evidenci Úřadu práce ČR.
Na těchto stránkách je sledována míra nezaměstnanosti „čerstvých“ absolventů, tedy absolventů, kteří ukončili studium v roce 2024 a jsou v evidenci v dubnu 2025.
V dubnu 2025 byla míra nezaměstnanosti těchto absolventů následující:
· absolventi středního odborného vzdělávání s výučním listem kategorie vzdělání H (tj. vyučení v oborech SOU) – 9,3 %,
· absolventi středního odborného vzdělávání s výučním listem kategorie vzdělání E (tj. v oborech s nižší úrovní vzdělání) – 16,6 %,
· absolventi středního odborného vzdělávání s maturitou a odborným výcvikem kategorie vzdělání L0 – 6,8 %,
· absolventi nástavbového studia (vzdělávání) kategorie vzdělání L5 – 8,0 %,
· absolventi středního odborného vzdělávání s maturitní zkouškou kategorie vzdělání M – 5,2 %,
· absolventi gymnaziálního vzdělávání kategorie vzdělání K – 1,8 %,
· absolventi vyššího odborného vzdělávání (s výjimkou konzervatoří) kategorie vzdělání N – 2,8 %.
Míra nezaměstnanosti je tradičně nejvyšší u absolventů středního vzdělání s výučním listem kategorie E (16,6 %), i když v tomto roce poklesla. Jejich uplatnění na trhu práce je nejobtížnější pro nedostačující úroveň vzdělanosti a připravenosti k výkonu náročnějších prací a někdy ani oni sami nejeví o pracovní uplatnění velký zájem.
U absolventů dalších kategorií vzdělání došlo v roce 2025 k významnému nárůstu míry nezaměstnanosti, nejmenší byl u gymnaziálního vzdělání a kategorie M, největší u středního vzdělání s výučním listem kategorie H.
Řazení podle míry nezaměstnanosti zůstává obvyklé – vyšší hodnoty vykazují absolventi učebních oborů kategorie H (9,3 %), nástavbového vzdělání kategorie L5 (8,0 %) a středního vzdělání s maturitní zkouškou a odborným výcvikem kategorie L0 (6,8 %).
Nižší hodnoty pak vykazují absolventi, kteří dosáhli středního odborného vzdělání s maturitní zkouškou kategorie M (5,2 %) a absolventi s vyšším odborným vzděláním kategorie N (2,8 %), zde je to ovlivněno tím, že nadpoloviční většina absolventů je ze zdravotnických a pedagogických oborů, o které je na trhu práce zájem.
Nejnižší míru nezaměstnanosti vykazují pravidelně absolventi s gymnaziálním vzděláním kategorie K (1,8 %). Ti však většinou pokračují ve vzdělávání na vysokých školách a na trh práce vstupují převážně ti absolventi, kteří neuspěli u přijímacího řízení na vysoké školy.
Přehled o míře nezaměstnanosti absolventů – duben 2025

Vývoj míry nezaměstnanosti absolventů je zřejmý z dále uvedeného obrázku a tabulky. Grafické znázornění ukazuje, že vývoj její hodnoty ve všech kategoriích je obdobný, protože nezaměstnanost absolventů škol je v zásadě odrazem ekonomické situace v ČR a situace na pracovním trhu.
v dubnu 2016 jsou hodnoty srovnatelné se začátkem krize (rok
2009) a pokračuje pokles,
v letech 2018 a 2019 jsou míry nezaměstnanosti minimální,
v roce 2020 a 2021 dochází nárůstu těchto hodnot přibližně
na úrovně jako v roce 2016,
v dubnu 2022 a 2023 je zřejmé zlepšení, míry nezaměstnanosti
mladých lidí jsou u nás nejnižší v Evropské unii, na této skutečnosti se podílí
zejména pokles počtu absolventů vlivem populačního vývoje, kdy na trh práce
vstupuje pouze polovina pracovníků ve věku 26 let v porovnání s generací ve
věku 46 let,
v roce 2024 a 2025 se projevuje nárůst míry nezaměstnanosti
absolventů jako důsledek stagnace české ekonomiky, ale i demografického vývoje.
Vývoj míry nezaměstnanosti čerstvých absolventů v ČR v letech 2016–2025 (dubnové hodnoty)

Míra nezaměstnanosti čerstvých absolventů v ČR v letech 2016–2025 (dubnové hodnoty)

Poznámka: Nezaměstnanost absolventů škol je zpravidla sledována vždy v září a v dubnu. Zářijové hodnoty jsou vždy o něco vyšší, jelikož v té době silně kulminují počty nových absolventů vstupujících na trh práce, kteří v červnu téhož roku úspěšně ukončili své studium. Z tohoto důvodu jsou pro sledování nezaměstnanosti absolventů vhodnější dubnové hodnoty – od ukončení studia na škole uplynula delší doba, během které si většina absolventů dokázala nalézt pracovní uplatnění a byli trhem práce „úspěšně“ absorbováni.