Metoda „5 P“
Učení není žádná věda, jen vědět, jak na to. Zkuste to podle jedné z metod učení - volně upraveno z příručky „Jak se efektivně učit“ od Mgr. Lenky Novotné, psycholožky z pedagogicko-psychologické poradny v Praze 10.
Nastavte si svých PĚT P podle svých potřeb:
1. Podmínky při učení
2. Plánování času pro studium
3. Přestávky při práci
4. Poznámky při výuce
5. Paměť
1. P – Podmínky při učení
potřebujete
klidný a stabilní kout (ideálně vlastní pokoj)
před
učením pořádně vyvětrejte (teplota v místnosti by měla být kolem 19
stupňů)
myslete
na dobré osvětlení (měla by stačit 60W žárovka)
pro
koncentraci potřebujete ticho (nezapomeňte přepnout mobil na tichý
režim). Pokud už chcete při učení zvukovou kulisu, pusťte si tichou hudbu s cizojazyčným
textem
učení
v posteli moc vhodné není, ale nejde-li to jinak, dělejte pravidelné
přestávky. Vstaňte a něco dělejte. Zkuste to ale někdy vsedě u stolu a
porovnejte, co je lepší.
nezapomeňte
na pitný režim a k učení si připravte nějaké pití
pořádek
kolem sebe a příprava pomůcek pomáhá soustředit se jen na učení, neustálé hledání
něčeho (sešitu, tužky) zbytečně rozptyluje.
2. P – Plánování času pro studium
„Nemám čas“. „Nestíhám“. Jak často tuhle starou známou výmluvu používáte? Ve skutečnosti máme času dost, ale mnoho z nás ho neumí využít nebo si svoje aktivity špatně plánuje.
Jedna ze základních dovedností je umění plánovat svůj čas (tzv. time management). A platí to nejen pro učení a práci, ale i v osobním životě. Budete se divit, kolik času dobrým naplánováním získáte pro sebe, své koníčky i odpočinek.
Zamyslete se nad těmito otázkami:
Jak vypadá váš pracovní den – co a kdy děláte a kolik času na to potřebujete?
Co vám zabírá nejvíc času?
Při čem nabíráte největší časové ztráty?
Co by se s tím dalo udělat?
Jak by měl podle vás vypadat účelně naplněný den, abyste stihli školu, učení, pomoc doma i volný čas?
Co by šlo zorganizovat líp?
Sestavte si denní harmonogram tak, aby na sebe aktivity navazovaly bez časových ztrát!
zapisujte
si všechny akce a důležité termíny (např. písemky, zkoušení)
učte
se každý den přibližně ve stejnou dobu
sestavte
si plán učení – určete čas, kdy se budete učit (pokud vám nebude
vyhovovat, zkuste to další týden znovu a jinak)
na
velkou písemku se připravujte s časovou rezervou, ideálně dva dny předem.
Rozhodně to nenechávejte na poslední chvíli.
před
učením si napište seznam činností, které potřebujete ten den udělat
(např. úkol z matiky, naučit se 15 slovíček, příprava na písemku
z dějepisu, dopsat si sešit).
3. P – Přestávky při práci
po
škole si dejte hodinu až dvě pauzu a dělejte něco, co vás baví
učte
se v krátkých blocích, např.:
30 minut učení - 10 minut pauza - 15 minut učení - 5 minut pauza - a pokračujte takto dál (15 minut práce, 5 minut pauza)
vyplňujte
přestávky při učení nenáročnou činností, která neodvádí pozornost úplně –
přečtěte si článek v časopisu, vyvětrejte, protáhněte se, něco malého
snězte, uvařte si čaj, osprchujte se... Lépe udržíte koncentraci po celou dobu
učení.
dostatečně
spěte – spánek je podmínkou, abyste byli schopni zapamatovat si hodně
věcí a událostí. Únava a ospalost negativně ovlivňuje paměť. Vyzkoušejte si,
kolik hodin spánku potřebujete. Když se po probuzení budete cítit svěží, je to
OK.
4. P – Poznámky při výuce
Dělat si dobré poznámky z výkladu ve škole umí málokdo. Přitom poznámky mají velké výhody, protože:
je
to zkratka dlouhého výkladu vyučujícího
je
to základní informace o tom, co byste měli umět – vše doplňující a vysvětlující
najdete v učebnicích, na internetu apod.
je
to osobitý záznam vašeho myšlení – lépe porozumíte vlastním poznámkám a postřehům
(samozřejmě pokud jsou čitelné a smysluplné).
psaní
poznámek při výkladu udržuje vaší pozornost
už
při zápisu si informace ukládáte do paměti
poznámky
si dělejte přehledně, používejte barvy, podtrhávejte, text čleňte do
jednotlivých oddílů a stručných bodů
výpisky
dělejte i doma, např. z učebnice -naučíte se zachytit nejdůležitější, tzv. klíčové
informace
někdy
postačí jen zápis školního výkladu, pak si ho několikrát přečíst a informace
zůstanou v paměti.
Nejčastější problémy při psaní poznámek a jak je odstranit:
nejste schopen soustředit se na výklad učitele - posaďte se blíž k učiteli
učitel přednáší rychle a vy nestíháte - požádejte ho o mírnější tempo nebo pokládejte doplňující otázky, které výklad zpomalí
učitel při výkladu přeskakuje z myšlenky na myšlenku – zachyťte základní myšlenky a doma si téma doplňte z učebnice
učitel má špatnou výslovnost - požádejte ho o zápis slova na tabuli, nebo si zapište slovo, jak ho slyšíte, do závorky a doma ho vyhledejte v učebnici.
5. P – Paměť
Zapamatování informací a jejich zapomínání jsou složité procesy, které nepřetržitě běží proti sobě (známe to z každodenního života, zapomínáme klíče, mobil, jména lidí apod.). Cílem učení je zabránit nebo alespoň zpomalit zapomenutí poznatků.
Paměť funguje tak, že informace vstoupí přes naše smysly do mozku a tam se stupňovitě usidluje v určitém typu paměti podle toho, jak ji budeme využívat. Každý typ paměti k něčemu potřebujeme. Pro praktický život potřebujeme všechny, pro studium je třeba, aby si jednotlivé paměti informaci předávaly (násobilka, vyjmenovaná slova, vzorečky...). K tomu je třeba neustále informaci používat.
Zapomínání po jednom přečtení dvoustránkového textu vypadá takto:
první den – pamatujete si 50 – 60 % informací (vzpomenete si na
některé pojmy a budete je umět i vysvětlit)
druhý den - množství informací klesne na nepatrný zlomek (30 %
informací a méně)
za týden - mlhavě si vzpomenete, že jste cosi četli, ale možná si ani
nevybavíte o co šlo.
Opakování – matka moudrosti
Víte proč si pamatujete svoje jméno nebo třeba narozeniny? Protože tyto informace používáte dost často.
Pamatujeme si hlavně to, co k životu nezbytně potřebujeme.
Při učení používejte více smyslů
Poznatky potřebujete přesunout z krátkodobé paměti do dlouhodobé. Někdo se lépe učí, když informace vidí (čtení textu), jiný si lépe zapamatuje slyšené (výklad od druhé osoby, přeříkávání látky nahlas), další si potřebuje psát a kreslit, přepisovat texty, podtrhávat klíčové výrazy. U většiny lidí se fixují poznatky přes více cest najednou.
Najděte si takovou kombinaci cest, která vám nejvíc sedí a tu pak při učení používejte, např. čtení v knize s přeříkáváním látky nahlas, s podtrháváním a kreslením.
poznatky si spojujte do logických celků, neučte se pouhé jednotlivosti – stručně si před učením
nové látky zopakujte, co jí předcházelo, na co navazuje a co rozvíjí. Tím
ukotvíte nové informace.
systematicky si opakujte – pročtěte si
poznámky ze sešitu ještě týž den, co jste látku ve škole probírali (to si
pamatujete nejvíc informací)
při
učení na velké písemky si rozdělte text na kratší úseky a učte se
několik dní dopředu. Den před písemkou si vše několikrát přeříkejte nahlas. V
technických předmětech a matematice si příklady spočítejte a zapište i
několikrát za sebou bez pomoci vzorových řešení.
kreslete
si schémata, náčrtky, obrázky, spojujte si slova s obrázky.