Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/08 Sociální a diakonická práce


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika 


Škola: Vyšší odborná škola sociální a teologická – Dorkas, Blažejské náměstí 9, Olomouc



Profil absolventa


Absolvent je připraven pro samostatný výkon odborného sociálního pracovníka, včetně funkcí řídících a organizačních v celém spektru sociálních institucí a se zvláštním ohledem na motivační a identifikační předpoklady pro působení v diakonických a dalších křesťanských církevních službách.


Absolvent je způsobilý k vyhledávání a zajišťování kontaktů se sociálně potřebnými jednotlivci a rizikovými skupinami, sociální diagnostice, řešení sociálně-právních a sociálně- zdravotních problémů klientů, mapování sociálně-právních problémů v příslušné lokalitě, vytváření integrační strategie a plánů k začlenění jednotlivce a menšinové skupiny do společnosti, komplexní výchovné, diagnostické a preventivní činnosti zaměřené na resocializaci klienta, poskytování sociálně-právního poradenství, jednání se správními orgány a dalšími organizacemi, vedení příslušné dokumentace, provádění instruktáží v oblasti získávání, udržení nebo znovu nabytí pracovních návyků, komplexní koordinaci a zabezpečování pečovatelské služby, osobní asistence a asistenční služby, řízení sociálních zařízení a pomoci v psycho-sociálně-spirituální oblasti.


Nad rámec běžného pojetí sociální práce si student na základě svých osobních dispozic vytváří individuální podobu své profesní profilace v oblasti katechetických, evangelizačních a pastoračních dovedností pro případné uplatnění v křesťansky orientovaných sociálních službách a zařízeních volnočasových aktivit či přímo v církevní sféře v oblasti katechetické, evangelizační a pastorační služby.


V cílových znalostech a dovednostech bude absolvent připravován tak, aby:


  • znal jednotlivé teoretické koncepty a metody sociální práce,
  • znal specifická východiska a koncepty křesťansky orientované sociální práce,
  • rozuměl smyslu a poslání diakonie a dokázal je tvořivě rozvíjet ve sborové a charitativní službě církve,
  • měl ucelené znalosti základního poselství Bible a dokázal je interpretovat v aktuálním kontextu,
  • byl schopen aplikovat křesťanské etické kategorie při řešení problémů jednotlivců i společnosti,
  • znal etický kodex sociálních pracovníků a řídil se zásadami profesionální etiky,
  • aktivně sledoval vývoj v sociální a církevní sféře,
  • dovedl analyzovat a hodnotit společenské jevy,
  • rozuměl koncepci státní a evropské sociální politiky,
  • znal aktuální stav regionální sociální sítě,
  • měl přehled o organizační struktuře sociálních organizací a jejich poslání,
  • znal vybrané právní předpisy a dokázal je aplikovat v praxi, dokázal se orientovat při jejich novelizaci,
  • dokázal poskytovat základní poradenství právního, pedagogického a psychologického charakteru,
  • uměl jednat s lidmi, získat jejich důvěru, vést rozhovor s cílem odhalit příčiny vzniklých problémů,
  • dovedl motivovat a připravovat klienta ke změnám v životních situacích,
  • byl schopen provádět sociální diagnózu a stanovit terapeutické cíle,
  • ovládal metody a techniky různých forem terapeutického přístupu, individuální práce, práce se skupinou či komunitou,
  • byl schopen komunikace a efektivní spolupráce s dalšími odborníky a institucemi,
  • byl schopen podílet se na vyhledávání a včasné podchycení ohrožené skupiny a jedince,
  • uměl působit na úseku sociální prevence a ochrany, zejména vytvářením podmínek k omezení rizika vzniku a zhoršení sociálních problémů u ohrožených jednotlivců, rodin, skupin a komunit,
  • si osvojil bezpředsudkový přístup k jednotlivcům i skupinám (podpora multikulturního soužití, odstraňování xenofobie, nesnášenlivosti a diskriminace)
  • se orientoval v konceptech, metodách a konceptech sociálního výzkumu a dokázal interpretovat jeho výsledky,
  • byl schopen vykonávat jednoduché činnosti ošetřovatelské péče,
  • byl vybaven základními vědomostmi ze zdravotních nauk a nemocí se sociálním dopadem, rozuměl potřebám nemocných a tvořivým způsobem se podílel na soběstačnosti pacientů,
  • orientoval se v církevních dějinách a křesťanské věrouce se zvláštním zřetelem k důležitosti diakonie, evangelizace a pastorační péče,
  • ovládal metody pastoračního rozhovoru a dokázal uplatňovat principy pastoračního poradenství,
  • ovládal katechetické postupy pro potřeby církevní práce s dětmi a mládeží,
  • byl schopen organizovat volnočasové aktivity,
  • byl vybaven dovednostmi potřebnými k veřejnému projevu a vedení jednotlivých složek církevního života,
  • měl znalosti a dovednosti ekonomiky a řízení neziskových organizací, tvorby projektového cyklu, včetně metodiky získávání finančních zdrojů,
  • měl znalost základních ekonomických kategorií a jejich využití v praxi,
  • podporoval týmovou spolupráci a uměl pracovat jako člen nebo vedoucí týmu,
  • chápal význam sebepoznávání, dalšího odborného vzdělávání, výcvikových kurzů a supervize své odborné práce
  • se uměl kultivovaně a jazykově správně vyjadřovat ústně i písemně,
  • dovedl vést dokumentaci s použitím počítačové techniky a využíval ICT pro pracovní i osobní účely,
  • byl schopen využívat pro svou práci a sebevzdělávání znalosti nejméně jednoho cizího jazyka,
  • byl připraven v tematice ochrany člověka za mimořádných událostí – po stránce osobní i profesní; byl vybaven vědomostmi a dovednostmi potřebnými pro racionální a efektivní jednání při vzniku mimořádných událostí a pro profesionální pomoc postiženým.


Etické postoje absolventa jsou formovány na základě etického kodexu sociálního pracovníka a křesťanské hodnotové orientace tak, aby:


  • dbal při vytváření vztahu mezi klientem a pracovníkem na otevřenost, ohleduplnost a citlivé porozumění,
  • respektoval osobnost klienta, byl diskrétní a dodržoval profesní tajemství,
  • byl připraven nést zodpovědnost za svá rozhodnutí,
  • zohledňoval při řešení sociální problematiky křesťanské hodnoty,
  • dokázal poskytnout klientům duchovní podporu,
  • rozvíjel diakonický charakter života a působení křesťanských církví.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent najde uplatnění ve sféře sociální, diakonické a charitativní práce, a to v široké škále sociálních institucí nejrůznějších zřizovatelů. Zejména se uplatní v oblasti sociálních služeb, sociální prevence a křesťansky orientovaných diakonických aktivit. Absolvent se dokáže uplatnit všude tam, kde se provádí sociální práce s klienty (jednotlivci, rodinami, skupinami a komunitami). Je připraven též pro práci na úseku sociální práce ve veřejné správy. Může se uplatnit jako sociální pracovník v resortu práce a sociálních věcí, školství, zdravotnictví, vnitra i spravedlnosti.


Absolvent je komplexně připraven pro typové pozice podle Integrovaného systému typových pozic (ISTP):


  • Odborný kontaktní pracovník v sociálních službách,
  • Samostatný kontaktní pracovník v sociálních službách,
  • Odborný resocializační pracovník,
  • Samostatný resocializační pracovník,
  • Poradce v sociálních službách,
  • Odborný asistent v sociálních službách,
  • Koordinátor pečovatelské služby,
  • Samostatný sociální pracovník,
  • Zdravotně sociální pracovník,
  • Samostatný pracovník samosprávy pro sociální služby,
  • Samostatný pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu,
  • Samostatný pracovník samosprávy pro dávky sociální péče,
  • Samostatný analytik samosprávy pro sociální věci,
  • Odborný poradce pro zprostředkování služeb zaměstnanosti,
  • Odborný profesní poradce služeb zaměstnanosti,
  • Odborný pracovník rekvalifikací,
  • Odborný referent rovných příležitostí ve školství,
  • Odborný referent speciálního vzdělávání,
  • Odborný referent územního samosprávného celku pro prevenci kriminality a prevenci sociálně patologických jevů,
  • Odborný referent územně samosprávného celku pro národnostní menšiny,
  • Odborný referent územního samosprávného celku na protidrogovou koordinaci

Zpět