Vzdělávací program: 75-32-N/08 Sociální a diakonická práce
Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a
sociální pedagogika
Škola: Vyšší
odborná škola sociální a teologická – Dorkas, Blažejské náměstí 9, Olomouc
Profil
absolventa
Absolvent je připraven pro samostatný výkon
odborného sociálního pracovníka, včetně funkcí řídících a organizačních
v celém spektru sociálních institucí a se zvláštním ohledem na motivační a
identifikační předpoklady pro působení v diakonických a dalších
křesťanských církevních službách.
Absolvent je způsobilý k vyhledávání a
zajišťování kontaktů se sociálně potřebnými jednotlivci a rizikovými
skupinami, sociální diagnostice, řešení sociálně-právních a sociálně-
zdravotních problémů klientů, mapování sociálně-právních problémů v příslušné
lokalitě, vytváření integrační strategie a plánů k začlenění jednotlivce a
menšinové skupiny do společnosti, komplexní výchovné, diagnostické
a preventivní činnosti zaměřené na resocializaci klienta, poskytování
sociálně-právního poradenství, jednání se správními orgány a dalšími
organizacemi, vedení příslušné dokumentace, provádění instruktáží v oblasti
získávání, udržení nebo znovu nabytí pracovních návyků, komplexní koordinaci
a zabezpečování pečovatelské služby, osobní asistence a asistenční služby,
řízení sociálních zařízení a pomoci v psycho-sociálně-spirituální oblasti.
Nad rámec běžného pojetí sociální práce si
student na základě svých osobních dispozic vytváří individuální podobu své
profesní profilace v oblasti katechetických, evangelizačních
a pastoračních dovedností pro případné uplatnění v křesťansky
orientovaných sociálních službách a zařízeních volnočasových aktivit či přímo
v církevní sféře v oblasti katechetické, evangelizační a pastorační
služby.
V cílových
znalostech a dovednostech bude absolvent připravován tak, aby:
- znal
jednotlivé teoretické koncepty a metody sociální práce,
- znal
specifická východiska a koncepty křesťansky orientované sociální práce,
- rozuměl
smyslu a poslání diakonie a dokázal je tvořivě rozvíjet ve sborové
a charitativní službě církve,
- měl
ucelené znalosti základního poselství Bible a dokázal je interpretovat v
aktuálním kontextu,
- byl
schopen aplikovat křesťanské etické kategorie při řešení problémů
jednotlivců i společnosti,
- znal
etický kodex sociálních pracovníků a řídil se zásadami profesionální
etiky,
- aktivně
sledoval vývoj v sociální a církevní sféře,
- dovedl
analyzovat a hodnotit společenské jevy,
- rozuměl
koncepci státní a evropské sociální politiky,
- znal
aktuální stav regionální sociální sítě,
- měl
přehled o organizační struktuře sociálních organizací a jejich poslání,
- znal
vybrané právní předpisy a dokázal je aplikovat v praxi, dokázal se
orientovat při jejich novelizaci,
- dokázal
poskytovat základní poradenství právního, pedagogického a psychologického
charakteru,
- uměl
jednat s lidmi, získat jejich důvěru, vést rozhovor s cílem odhalit
příčiny vzniklých problémů,
- dovedl
motivovat a připravovat klienta ke změnám v životních situacích,
- byl
schopen provádět sociální diagnózu a stanovit terapeutické cíle,
- ovládal
metody a techniky různých forem terapeutického přístupu, individuální
práce, práce se skupinou či komunitou,
- byl
schopen komunikace a efektivní spolupráce s dalšími odborníky a
institucemi,
- byl
schopen podílet se na vyhledávání a včasné podchycení ohrožené skupiny
a jedince,
- uměl
působit na úseku sociální prevence a ochrany, zejména vytvářením podmínek
k omezení rizika vzniku a zhoršení sociálních problémů u ohrožených
jednotlivců, rodin, skupin a komunit,
- si
osvojil bezpředsudkový přístup k jednotlivcům i skupinám (podpora
multikulturního soužití, odstraňování xenofobie, nesnášenlivosti a
diskriminace)
- se
orientoval v konceptech, metodách a konceptech sociálního výzkumu a
dokázal interpretovat jeho výsledky,
- byl
schopen vykonávat jednoduché činnosti ošetřovatelské péče,
- byl
vybaven základními vědomostmi ze zdravotních nauk a nemocí se sociálním
dopadem, rozuměl potřebám nemocných a tvořivým způsobem se podílel na
soběstačnosti pacientů,
- orientoval
se v církevních dějinách a křesťanské věrouce se zvláštním zřetelem
k důležitosti diakonie, evangelizace a pastorační péče,
- ovládal
metody pastoračního rozhovoru a dokázal uplatňovat principy pastoračního
poradenství,
- ovládal
katechetické postupy pro potřeby církevní práce s dětmi a mládeží,
- byl
schopen organizovat volnočasové aktivity,
- byl
vybaven dovednostmi potřebnými k veřejnému projevu a vedení jednotlivých
složek církevního života,
- měl
znalosti a dovednosti ekonomiky a řízení neziskových organizací, tvorby
projektového cyklu, včetně metodiky získávání finančních zdrojů,
- měl
znalost základních ekonomických kategorií a jejich využití v praxi,
- podporoval
týmovou spolupráci a uměl pracovat jako člen nebo vedoucí týmu,
- chápal
význam sebepoznávání, dalšího odborného vzdělávání, výcvikových kurzů
a supervize své odborné práce
- se
uměl kultivovaně a jazykově správně vyjadřovat ústně i písemně,
- dovedl
vést dokumentaci s použitím počítačové techniky a využíval ICT pro
pracovní i osobní účely,
- byl
schopen využívat pro svou práci a sebevzdělávání znalosti nejméně jednoho
cizího jazyka,
- byl
připraven v tematice ochrany člověka za mimořádných událostí – po
stránce osobní i profesní; byl vybaven vědomostmi a dovednostmi
potřebnými pro racionální a efektivní jednání při vzniku mimořádných
událostí a pro profesionální pomoc postiženým.
Etické
postoje absolventa jsou formovány na základě etického kodexu sociálního
pracovníka a křesťanské hodnotové orientace tak, aby:
- dbal
při vytváření vztahu mezi klientem a pracovníkem na otevřenost,
ohleduplnost a citlivé porozumění,
- respektoval
osobnost klienta, byl diskrétní a dodržoval profesní tajemství,
- byl
připraven nést zodpovědnost za svá rozhodnutí,
- zohledňoval
při řešení sociální problematiky křesťanské hodnoty,
- dokázal
poskytnout klientům duchovní podporu,
- rozvíjel
diakonický charakter života a působení křesťanských církví.
Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent najde uplatnění ve sféře
sociální, diakonické a charitativní práce, a to v široké škále sociálních
institucí nejrůznějších zřizovatelů. Zejména se uplatní v oblasti
sociálních služeb, sociální prevence a křesťansky orientovaných diakonických
aktivit. Absolvent se dokáže uplatnit všude tam, kde se provádí sociální práce
s klienty (jednotlivci, rodinami, skupinami a komunitami). Je připraven
též pro práci na úseku sociální práce ve veřejné správy. Může se uplatnit jako
sociální pracovník v resortu práce a sociálních věcí, školství,
zdravotnictví, vnitra i spravedlnosti.
Absolvent je komplexně připraven pro typové
pozice podle Integrovaného systému typových pozic (ISTP):
- Odborný
kontaktní pracovník v sociálních službách,
- Samostatný
kontaktní pracovník v sociálních službách,
- Odborný
resocializační pracovník,
- Samostatný
resocializační pracovník,
- Poradce
v sociálních službách,
- Odborný
asistent v sociálních službách,
- Koordinátor
pečovatelské služby,
- Samostatný
sociální pracovník,
- Zdravotně
sociální pracovník,
- Samostatný
pracovník samosprávy pro sociální služby,
- Samostatný
pracovník samosprávy pro sociálně právní ochranu,
- Samostatný
pracovník samosprávy pro dávky sociální péče,
- Samostatný
analytik samosprávy pro sociální věci,
- Odborný
poradce pro zprostředkování služeb zaměstnanosti,
- Odborný
profesní poradce služeb zaměstnanosti,
- Odborný
pracovník rekvalifikací,
- Odborný
referent rovných příležitostí ve školství,
- Odborný
referent speciálního vzdělávání,
- Odborný
referent územního samosprávného celku pro prevenci kriminality a prevenci
sociálně patologických jevů,
- Odborný
referent územně samosprávného celku pro národnostní menšiny,
- Odborný
referent územního samosprávného celku na protidrogovou koordinaci