Vzdělávací program: 66-41-N/03 Podnikatelská činnost
Obor vzdělání: 66-41-N/.. Obchod
Škola: Střední odborné učiliště tradičních řemesel a Vyšší odborná škola, spol. s r.o., Střední 59, Brno
Profil absolventa
Absolvent vzdělávacího programu „Podnikatelská činnost“ je vybaven všeobecnými, odbornými i jazykovými znalostmi, které jsou nezbytné pro vykonávání podnikatelské činnosti v oblasti obchodu a služeb. V průběhu studia jsou formovány jeho vzdělanostní, morální, pracovní, sociální a kulturní postoje.
Očekávané výsledky (kompetence) vzdělávání absolventa v jednotlivých oblastech:
· odhadovat reálně své odborné a osobní kvality a stanovovat si reálné životní a
profesní cíle, včetně cílů podnikatelských,
· vystupovat profesionálně a chovat se společensky,
· umět identifikovat běžné problémy a hledat způsoby řešení v oblastech pracovních
i interpersonálních,
· umět jednat s lidmi a pracovat v týmu,
· přijímat hodnocení a názory jiných, adekvátně a konstruktivně na ně reagovat,
· uvažovat a jednat v souladu s ekonomickými a ekonomicko právními principy,
· uplatňovat morální principy demokratické a zásady kritického myšlení společnosti,
· orientovat se v měnícím se tržním a právním prostředí, akceptovat požadavky
trhu práce,
· uplatňovat principy celoživotního vzdělávání a sledovat trendy vývoje v podnikání
a obchodu.
· ovládat techniku firemní, obchodní a podnikatelské komunikace,
· umět působit kladně svým kultivovaným vystupováním a zevnějškem,
· mít osvojeny principy sociální komunikace,
· ovládat administrativní komunikaci,
· zvládat vytváření písemností propagačního charakteru,
· dovedně využívat informačních médií v komunikaci,
· aktivně se dorozumět nejméně ve dvou cizích jazycích na úrovni B 1 v kontaktu
se zákazníkem, s obchodními partnery a v mezinárodním pracovním týmu.
· ovládat zásady obchodních a podnikatelských činností, zásady plánování a organizování na podnikové úrovni, ekonomické pojmy a vztahy v tržní ekonomice a jejich aplikaci v oblasti obchodu a služeb,
· znát způsoby financování firmy v tržním prostředí i v obchodně podnikatelské činnosti,
· ovládat teoretické znalosti z oblasti účetnictví a daňové evidence podnikatelských i nepodnikatelských subjektů a schopnost samostatného vedení účetní agendy účetní jednotky,
· schopnost využívat účetní informace pro podnikatelské rozhodování,
· znát právní formy podnikání, rozdíly mezi obchodními společnostmi, orientovat se v právních a ekonomických otázkách zakládání podnikatelských subjektů,
· ovládat základní znalosti živnostenského zákona, schopnost založit vlastní živnost,
· orientovat se v legislativně právní oblasti se zaměřením na obchodně podnikatelskou činnost, daňovou soustavu a zásady daňové politiky,
· umět posoudit poslání podniku, jeho zdroje a možnosti, schopnost stanovit vhodnou obchodně podnikatelskou strategii,
· mít schopnost zpracovat podnikatelský záměr s využitím SWOT analýzy,
· umět analyzovat konkurenci a tuto analýzu využít v základních krocích konkurenčního boje a vypracovat vlastní konkurenční strategii,
· orientovat se v pravidlech hospodářské soutěže, mít základní znalosti o nekalé soutěži,
· mít dovednosti v oblasti managementu a marketingu na úrovni malých a středních firem se zaměřením na efektivní využívání času a řízení lidských zdrojů ve firmě včetně základních principů vedení a motivace lidí,
· ovládat verbální i neverbální taktiky v komunikaci s obchodními partnery i zákazníky,
· orientovat se v jednotlivých segmentech trhu a schopnost jejich vhodného výběru včetně zpracování správného marketingového mixu,
· zvládat přizpůsobení nabízeného zboží přáním a potřebám svých zákazníků,
· uplatňovat poznatky o zásadách racionálního pohybu v oblasti nákupu a prodeje zboží,
· orientovat se v problematice zajišťování kvantity a kvality výkonů obchodních systémů,
· ovládat základní strategii propagace firmy, zvláště jejich služeb a produktů,
· mít teoretické základy vypracování účelného propagačního mixu,
· při stanovení propagačního rozpočtu být schopen používat příslušné metody,
· mít poznatky o zákonitostech řízení firemních činností,
· ovládat zásady plánování a organizování na podnikové úrovni,
· mít osvojeny základní postupy krizového managementu,
· na dobré úrovni zvládat využívání informací včetně jejich zachování, zpracování a vyhodnocování vhodnými metodami a jejich využití v podnikatelské praxi.
Vzdělávací program předurčuje uplatnění absolventa na trhu práce. Absolvent vzdělávacího programu je vychováván pro budoucí podnikatelskou profesi. Je vybaven všeobecnými, jazykovými i odbornými znalostmi, které jsou nezbytné pro vykonávání obchodně-podnikatelské činnosti zejména při řízení malých a středních firem, v oblasti obchodu a služeb, v obchodně provozních a technicko hospodářských funkcích včetně samostatného řízení. Absolvent je schopen založit si a řídit svoji vlastní firmu. Škola své absolventy připravuje tak, aby se v praxi rychle orientovali, postupně se dále specializovali a pružně se přizpůsobovali změnám v tržním prostředí a podnikatelské praxi. Získané teoretické znalosti i praktické dovednosti mohou absolventi uplatnit nejen v soukromopodnikatelské sféře, pro niž jsou převážně připravování, ale i ve státní sféře národního hospodářství.
Vzdělávací program umožňuje studentům získat v průběhu studia ucelenou kvalifikaci potřebnou pro budoucí uplatnění v řídících funkcích a na pracovních pozicích kladoucích nároky na samostatnou odbornou práci.
Jedná se o pozice:
· podnikatel v oblasti obchodu a služeb,
· obchodní manažer, personální manažer, samostatný obchodní referent,
· samostatný obchodní cestující,
· samostatný obchodník s realitami, samostatný účetní, ekonomický pracovník.