Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 66-41-N/03 Podnikatelská činnost


Obor vzdělání: 66-41-N/.. Obchod


Škola: Střední odborné učiliště tradičních řemesel a Vyšší odborná škola, spol. s r.o., Střední 59, Brno



Profil absolventa


Absolvent vzdělávacího programu „Podnikatelská činnost“ je vybaven všeobecnými, odbornými i jazykovými znalostmi, které jsou nezbytné pro vykonávání podnikatelské činnosti v oblasti obchodu a služeb. V průběhu studia jsou formovány jeho vzdělanostní, morální, pracovní, sociální a kulturní postoje.


Očekávané výsledky (kompetence) vzdělávání absolventa v jednotlivých oblastech:

1.  Osobnostní kompetence

·      odhadovat reálně své odborné a osobní kvality a stanovovat si reálné životní a

profesní cíle, včetně cílů podnikatelských,

·      vystupovat profesionálně a chovat se společensky,

·      umět identifikovat běžné problémy a hledat způsoby řešení v oblastech pracovních

i interpersonálních,

·      umět jednat s lidmi a pracovat v týmu,

·      přijímat hodnocení a názory jiných, adekvátně a konstruktivně na ně reagovat,

·      uvažovat a jednat v souladu s ekonomickými a ekonomicko právními principy,

·      uplatňovat morální principy demokratické a zásady kritického myšlení společnosti,

·      orientovat se v měnícím se tržním a právním prostředí, akceptovat požadavky

trhu práce,

·      uplatňovat principy celoživotního vzdělávání a sledovat trendy vývoje v podnikání

a obchodu.

2.  Komunikativní kompetence

·      ovládat techniku firemní, obchodní a podnikatelské komunikace,

·      umět působit kladně svým kultivovaným vystupováním a zevnějškem,

·      mít osvojeny principy sociální komunikace,

·      ovládat administrativní komunikaci,

·      zvládat vytváření písemností propagačního charakteru,

·      dovedně využívat informačních médií v komunikaci,

·      aktivně se dorozumět nejméně ve dvou cizích jazycích na úrovni B 1 v kontaktu

se zákazníkem, s obchodními partnery a v mezinárodním pracovním týmu.

3.  Odborné kompetence

·      ovládat zásady obchodních a podnikatelských činností, zásady plánování a organizování na podnikové úrovni, ekonomické pojmy a vztahy v tržní ekonomice a jejich aplikaci v oblasti obchodu a služeb,

·      znát způsoby financování firmy v tržním prostředí i v obchodně podnikatelské činnosti,

·      ovládat teoretické znalosti z oblasti účetnictví a daňové evidence podnikatelských i nepodnikatelských subjektů a schopnost samostatného vedení účetní agendy účetní jednotky, 

·      schopnost využívat účetní informace pro podnikatelské rozhodování,

·      znát právní formy podnikání, rozdíly mezi obchodními společnostmi, orientovat se v právních a ekonomických otázkách zakládání podnikatelských subjektů,

·      ovládat základní znalosti živnostenského zákona, schopnost založit vlastní živnost,

·      orientovat se v legislativně právní oblasti se zaměřením na obchodně podnikatelskou činnost, daňovou soustavu a zásady daňové politiky,

·      umět posoudit poslání podniku, jeho zdroje a možnosti, schopnost stanovit vhodnou obchodně podnikatelskou strategii,

·      mít schopnost zpracovat podnikatelský záměr s využitím  SWOT analýzy,

·      umět analyzovat konkurenci a tuto analýzu využít v základních krocích konkurenčního boje a vypracovat vlastní konkurenční strategii,

·      orientovat se v pravidlech hospodářské soutěže, mít základní znalosti o nekalé soutěži,

·      mít dovednosti v oblasti managementu a marketingu na úrovni malých a středních firem se zaměřením na efektivní využívání času a řízení lidských zdrojů ve firmě včetně základních principů vedení a motivace lidí,

·      ovládat verbální i neverbální taktiky v komunikaci s obchodními partnery i zákazníky,

·      orientovat se v jednotlivých segmentech trhu a schopnost jejich vhodného výběru včetně zpracování správného marketingového mixu,

·      zvládat přizpůsobení nabízeného zboží přáním a potřebám svých zákazníků,

·      uplatňovat poznatky o zásadách racionálního pohybu v oblasti nákupu a prodeje zboží,

·      orientovat se v problematice zajišťování kvantity a kvality výkonů obchodních systémů,

·      ovládat základní strategii propagace firmy, zvláště jejich služeb a produktů,

·      mít teoretické základy vypracování účelného propagačního mixu,

·      při stanovení propagačního rozpočtu být schopen používat příslušné metody,

·      mít poznatky o zákonitostech řízení firemních činností,

·      ovládat zásady plánování a organizování na podnikové úrovni,

·      mít osvojeny základní postupy krizového managementu,

·      na dobré úrovni zvládat využívání informací včetně jejich zachování, zpracování a vyhodnocování vhodnými metodami a jejich využití v podnikatelské praxi.

Možnosti uplatnění absolventa


Vzdělávací program předurčuje uplatnění absolventa na trhu práce. Absolvent vzdělávacího programu je vychováván pro budoucí podnikatelskou profesi. Je vybaven všeobecnými, jazykovými i odbornými znalostmi, které jsou nezbytné pro vykonávání obchodně-podnikatelské činnosti zejména při řízení malých a středních firem, v oblasti obchodu a služeb, v obchodně provozních a technicko hospodářských funkcích včetně samostatného řízení. Absolvent je schopen založit si a řídit svoji vlastní firmu. Škola své absolventy připravuje tak, aby se v praxi rychle orientovali, postupně se dále specializovali a pružně se přizpůsobovali změnám v tržním prostředí a podnikatelské praxi. Získané teoretické znalosti i praktické dovednosti mohou absolventi uplatnit nejen v soukromopodnikatelské sféře, pro niž jsou převážně připravování, ale i ve státní sféře národního hospodářství.


Vzdělávací program umožňuje studentům získat v průběhu studia ucelenou kvalifikaci potřebnou pro budoucí uplatnění v řídících funkcích a na pracovních pozicích kladoucích nároky na samostatnou odbornou práci.


Jedná se o pozice:


·      podnikatel v oblasti obchodu a služeb,

·      obchodní manažer, personální manažer, samostatný obchodní referent,

·      samostatný obchodní cestující,

·      samostatný obchodník s realitami, samostatný účetní, ekonomický pracovník.



Zpět