Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 23-41-N/01 Strojírenská výroba


Obor vzdělání: 23-41-N/..  Strojírenství


Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a Střední odborné učiliště dopravní a technické, Skuherského 3, České Budějovice



Profil absolventa

Délka vzdělávacího programu a forma studia: 3 roky, denní studium

Dosažený stupeň vzdělání: vyšší odborné vzdělání

Způsob ukončení studia: absolutorium - teoretická zkouška z odborných předmětů

                                               - zkouška z cizího jazyka

                                               - obhajoba absolventské práce             

Certifikace: vysvědčení o absolutoriu, diplom absolventa

Označení absolventa: diplomovaný specialista v oboru strojírenská výroba


Výsledky vzdělávání

Žák má vědomosti a dovednosti, které mu umožňují úspěšně  vykonávat činnosti,  vyskytující se v oblasti přípravy a řízení výroby ve strojírenství. Je vybaven i znalostí informačního i personálního managementu a marketingu; to mu umožňuje uplatnit se v praxi ve vývojových, projekčních, konstrukčních a výpočtových útvarech závodů nebo jako střední řídicí článek menších a středních firem s počítačově integrovanými koncepty řízení.

Je rovněž připraven řešit technologické projekty výroby, včetně manipulace s materiálem  a robotizace. Dále se může uplatnit jako provozní a výrobní technik a je s ohledem na teoretické vědomosti v oblasti strojírenské technologie předurčen i pro technické a střední řídicí funkce v technologických provozech.

Koncepce studia umožňuje relativně rychlé uplatnění žáků ve  strojírenských firmách a provozech s různým zaměřením výroby, popř. i ve  funkcích strojírenského charakteru (např. v útvarech péče o strojní zařízení apod.) v nestrojírenských firmách.


Žák:

§      má vědomosti z oblasti vyšší matematiky, které je schopen aplikovat při matematickém řešení technických problémů v oblasti strojírenského projektování, strojírenské konstrukce a technologie, popř. při řešení ekonomických vztahů, statistického zpracování dat apod.,

§      je schopen při práci využívat znalosti fyzikálních zákonitostí zejména z oblasti mechaniky tuhých těles, pružnosti a pevnosti, mechaniky tekutin, termomechaniky, elektrotechniky, optiky a spolu s využitím adekvátního matematického aparátu je aplikovat při řešení technických úloh, zejména při navrhování strojních součástí a celků, při řešení technologie jejich výroby, v oblasti řízení jakosti, popř. při řešení dalších souvisejících technických problémů,

§      umí aktivně používat  cizí jazyk: u textů obecného obsahu rozumí ústním projevům rodilého mluvčího, je schopen srozumitelně a souvisle hovořit k tématům a situacím každodenního života, dokáže přeložit text do a z cizího jazyka. U textů odborného obsahu z oblasti strojírenství čte s porozuměním delší a složitější obecně odborné texty, umí přirozeným způsobem komunikovat (se zaměstnanci, zákazníky), zpracovat zprávu, vést obchodní korespondenci, jednat s obchodními partnery apod.,


§      orientuje se v ekonomických pojmech, chápe funkci podniku a jeho jednotlivých útvarů, zná jejich hlavní úkoly a metody jejich řešení (popř. ekonomickou problematiku malé firmy). Zná základní principy a metody vedení účetnictví, druhy a náležitosti účetních dokladů, orientuje se v jednoduchém účetnictví, je schopen vystavit účetní doklad,

§      zná úkoly managementu a marketingu podniku, využívané nástroje a postupy a dovede je vhodně aplikovat při svých činnostech,

§      zná základní právní předpisy související s podnikáním,

§      zná základní psychologické poznatky pro potřeby středních řídicích článků, dovede je vhodně využívat při řídicí práci, při jednání se spolupracovníky, obchodními partnery, zákazníky apod.,

§      je seznámen s obecnou ekologickou problematikou, umí posoudit možná ekologická rizika různých oblastí strojírenských výrob, popř. navrhnout technická řešení pro jejich zamezení,

§      zná předpisy z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární bezpečnosti ve strojírenství, a to jak z pohledu zaměstnance, tak z pohledu vedoucího pracovníka. Uvedené předpisy dodržuje, řídí se jimi a provádí či nařizuje provést opatření k jejich plnění a dodržování,

§      je schopen efektivně využívat znalostí a dovedností z oblasti informatiky při řešení technických a ekonomických problémů a využívat při této činnosti prostředky výpočetní techniky a příslušné programové vybavení, získávat, uchovávat a předávat informace a pracovat s nimi,

§      zná platné normy pro strojírenské výkresy; dovede číst technické výkresy složitých součástí a sestavení. Umí při navrhování strojních součástí, přípravků a nástrojů vyhotovit jejich výkresovou a další technickou dokumentaci s využitím systému CAD,

§    zná konstrukční, nástrojové a pomocné technické materiály používané ve strojírenství, jejich označování, vlastnosti a použití a dovede pro zamýšlené použití zvolit vhodný materiál, navrhnout optimální tepelné zpracování a povrchovou úpravu polotovarů a strojních součástí, nářadí, nástrojů apod.,

§      zná elektrické veličiny a jednotky a dovede je měřit, rozezná běžné elektrické součásti, přístroje a stroje, zná jejich základní parametry a vlastnosti potřebné pro strojírenskou praxi,

§      zná části strojů, kinematické a tekutinové mechanizmy, jejich konstrukční provedení, funkci a použití, pravidla pro jejich údržbu a zásady pro jejich konstrukci,

§      zná funkci, zásady stavby a konstrukce strojních sestav, agregátů a strojních celků,

§      je schopen navrhovat strojní součásti a středně složité celky. Při navrhování jejich rozměrů, tvaru, kontrole deformace atd. využívá znalostí jednotlivých nauk technické mechaniky (statiky, kinematiky, dynamiky, mechaniky tekutin, termomechaniky), nauky o pevnosti a pružnosti a příslušného matematického aparátu a respektuje při návrhu i racionální technologii jejich výroby,

§      zná technologii obrábění, tváření, svařování, tepelného zpracování, povrchových úprav a montáží, je schopen navrhovat optimální technologické postupy výroby strojních součástí a jejich montáže do celků a pro jednotlivé technologické operace určit potřebné strojní zařízení, nářadí, nástroje, přípravky a měřidla,

§      je schopen navrhovat technologická pracoviště a jejich vybavení,

§      zná problematiku jakosti výroby, metody a nástroje jejího řízení, podmínky a normy pro certifikaci jakosti, jakož i související právní předpisy (např. otázky záruční doby, reklamačního řádu apod.).

 

Profil žáka může škola podle potřeb a požadavků trhu práce, zaměstnavatelů a zájmu žáků dále konkretizovat, popř. doplňovat, a to v souvislosti s povolenými úpravami učebního plánu a učebních osnov jednotlivých vyučovacích předmětů (viz poznámky k učebnímu plánu), popř. využitím disponibilních hodin buď k zařazení výběrových vyučovacích předmětů nebo ke zvýšení počtu hodin vybraných stávajících předmětů.


Možnosti uplatnění žáka

Žáci se mohou uplatnit ve strojírenských firmách jako konstruktéři, projektanti, technologové, technici v útvarech péče o strojní zařízení a útvarech řízení jakosti,  jako pracovníci řízení výroby na různých stupních apod. Mohou se uplatnit i v nestrojírenských firmách, zejména v útvarech péče o strojní zařízení, jako pracovníci řízení výroby apod.


Zpět