Vzdělávací program: 82-41-N/14 Užitá malba
Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Zlínská soukromá vyšší odborná škola umění, o.p.s., Dřevnická 1788, Zlín
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program Užitá malba je navržen tak, aby studenty komplexně připravil na tvůrčí a realizační činnosti v oblastech interiérové a exteriérové malby, reklamních ploch, scénických návrhů, dekorací a prostorových prvků v architektuře. Cílem programu je rozvoj schopnosti studentů propojit umělecký výraz s praktickými potřebami trhu a realizovat originální nápadité projekty. Zvláštní důraz je kladen na hledání nových směrů a prvků v umělecké tvorbě, které studenty připravují na dynamicky se měnící podmínky profesního uplatnění.
V závislosti na zjištěných individuálních talentových předpokladech a zájmu studentů je v rámci vzdělávacího programu umožněna profilace směrem k volné tvorbě nebo k tvorbě užité, a to jak interiérové, tak i exteriérové. Tato profilace však neznamená úzkou specializaci na příslušnou oblast výtvarné tvorby (neboť obě jsou v různých proporcích v odborné přípravě zastoupeny), ale významně přispívá k adaptabilitě a flexibilitě připraveného absolventa schopného se přizpůsobovat měnícím se podmínkám.
Studium je zaměřeno zejména na praktickou výtvarnou činnost, která se nebrání propojení i s jinými médii, jako například s kresbou, grafikou, prací na PC. Případně rozvedení plošného projevu do trojrozměrného prostoru – objekt, instalace. Během tříletého studia je velký podíl času věnován malbě podle modelu – zátiší, portrét, figura, interiér, krajina. Velký důraz je kladen též na tematické úkoly. Předpokládá se zde samostatný tvůrčí potenciál každého jedince. Předmět – malířská technologie doplňuje informace o možnostech postupu realizovat dané techniky – akvarel, tempera, kvaš, olejomalba, enkaustika, freska atd. Podle možností se též realizují praktické tvůrčí počiny v interiéru – exteriéru, např. malba na zdi, případně závěsný obraz na plátně, sololitu, atd. – spolupráce s divadlem, s různými typy škol. Studium užité malby končí absolutoriem – obhájením závěrečné práce – nejčastěji se jedná o cyklus obrazů, popřípadě realizaci v architektuře.
Součástí vzdělávacího programu je nejen rozvoj technických a technologických dovedností, ale také formování osobnostních hodnot, jako jsou empatie, odpovědnost a schopnost reflexe. Studium je navíc doplněno o praktickou část v podobě plenérů a exkurzí, které studentům poskytují možnost kontaktu s reálnými uměleckými díly a architekturou, což přispívá k jejich uměleckému růstu a motivaci.
Pojetí studijního oboru nabízí rozhodující vklad včetně předání základní řemeslné stránky tradičně pojímaných médií a základní teoretické znalosti tak, aby měl student základ jednak k svému vlastnímu tvůrčímu tvoření a profesnímu uplatnění, jednak pro případné studium VŠ.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah programu zahrnuje teoretickou a praktickou složku, které se vzájemně doplňují. Teoretická složka je tvořena předměty, jako jsou dějiny umění, malířská technologie a teorie barev, které poskytují nezbytný teoretický základ. Praktická složka zahrnuje intenzivní výuku malby, kresby a dalších výtvarných technik, přičemž velký důraz je kladen na malbu podle modelu, tematické úkoly a realizaci uměleckých projektů.
Studenti se učí různým malířským technikám, včetně akvarelu, tempery, kvaše, olejomalby, enkaustiky a fresky. Součástí programu jsou také speciální workshopy zaměřené na propojení malby s jinými médii, jako jsou kresba, grafika nebo digitální technologie. Kromě plošných forem se studenti mohou věnovat i třírozměrné tvorbě, jako jsou instalace a land art.
Součástí učebních plánů školy jsou vzdělávací zájezdy za výstavami a památkami. V každém ročníku je organizován jedna větší exkurze související s výukou dějin umění, většinou celodenní až třídenní zájezdy. Důležitý nejen pro teoretické předměty, ale i vlastní umělecký růst studentů a jejich motivaci pro výtvarnou práci je bezprostřední kontakt s uměleckými díly, architekturou a památkami. Jedenkrát ročně - podzimní týdenní plenér (3x za studium) - vyjíždí studenti s pedagogy na kurz tvorby v přírodě, kde vždy celý týden (5 pracovních dnů) kreslí, malují, vytváří instalace či land artové projekty v krajině. Zdůrazňujeme zde důležitost bezprostředního nezprostředkovaného kontaktu s krajinou a prožitku v krajině, nikoliv pouze výtvarné interpretování virtuálně podané přírody.
Závěrečný projekt, který studenti obhajují při absolutoriu, zpravidla zahrnuje cyklus obrazů nebo realizaci uměleckého díla v architektuře. Tento projekt odráží schopnosti studentů aplikovat nabyté znalosti a dovednosti v praxi a připravuje je na vstup do profesionálního života.