Vzdělávací program: 75-32-N/08 Sociální a diakonická práce
Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika
Škola: Vyšší odborná škola sociální a teologická – Dorkas, Blažejské náměstí 9, Olomouc
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Při přípravě vzdělávacího programu byly využity dlouholeté zkušenosti z realizace oboru vzdělání 75-41-N/001 Sociální a teologická činnost, který byl zařazen do sítě vyšších odborných škol roku 1996. Pojetí i obsah vzdělávacího programu naplňuje Minimální standardy vzdělávání v sociální práci, jak je definovala Asociace vzdělavatelů v sociální práci, jíž je škola řádným členem od roku 1994.
Pojetí vzdělávacího programu bylo koncipováno na základě specifických potřeb křesťansky orientovaných poskytovatelů sociálních služeb. Obsah vzdělávacího programu byl ve stádiu příprav průběžně konzultován s jednotlivými pracovišti Diakonie Bratrské jednoty baptistů, se kterými škola dlouhodobě spolupracuje. V závěrečném kole připomínkového řízení bylo přihlíženo též k obsahu bakalářského studijního programu Sociální a charitativní práce realizovaného Teologickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, s níž má škola od roku 2007 uzavřenu smlouvu o odlišných podmínkách pro přijetí uchazečů z řad absolventů VOŠST–Dorkas o studium na TF JU a o podmínkách, na základě kterých může děkan TF JU uznat studentovi předměty absolvované v předchozím nebo souběžném studiu na VOŠST–Dorkas.
Cílem vzdělávacího programu je komplexně připravit absolventy pro výkon profese sociálního pracovníka. Specifickou profilací studia je příprava na sociální práci realizovanou v církevních a dalších křesťansky orientovaných organizacích, případně přímo v církevní sféře v oblasti katechetické, evangelizační a pastorační služby.
Při procesu vzdělávání jde o rozvíjení tří klíčových oblastí profesní přípravy: odborné, praktické a spirituální. Specifikem programu je, že světonázorově vychází z prakticky orientovaného teologického vzdělání, které je považováno za podstatnou složku přípravy pro zodpovědnou službu potřebným, a že studenti jsou motivováni ke své duchovní formaci. Narozdíl od klasického studia vysokoškolského je počítáno s větším rozsahem supervidované odborné praxe (více než 30% rozsahu studia) a odborné sociální i teologické předměty jsou cíleněji zaměřeny pro jejich bezprostřední využití v praxi.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program je koncipován multidisciplinárně tak, aby se studenti naučili komplexnímu přístupu při řešení sociálních a spirituálních problémů. Teoretickou výuku tvoří tři vzájemně se prostupující a doplňující složky: všeobecně vzdělávací předměty, odborné sociální předměty a odborné teologické předměty. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví odpovídají předpisům v této oblasti a jsou upraveny ve školním řádu a vnitřním řádu domova mládeže.
Všeobecně vzdělávací předměty
Filozofie, propedeutický seminář a povinně volitelný cizí jazyk (anglický nebo německý podle volby studenta).
Tematika ochrany člověka za mimořádných událostí je zařazena v rámci předmětů teorie a metody sociální práce, zdravotní nauky, praktická teologie a též při úvodním školení požární ochrany a bezpečnosti práce a ochrany zdraví vždy na začátku školního roku.
Odborné sociální předměty
Sociologie, sociální politika, právo, psychologie, teorie a metody sociální práce, sociální patologie a prevence, problematika menšin, metody sociálního výzkumu, speciální pedagogika, zdravotní nauky, neziskový sektor, mediace, sociální práce s rodinou, supervizní seminář, diplomový seminář a povinně volitelné kurzy, jež jsou řazeny do bloků, z nichž si student musí vybrat stanovený počet hodin z aktuální nabídky školy.
Odborné teologické předměty
Základy křesťanství, etika a praktická teologie.
Odborná praxe
Podstatnou součástí výuky je supervidovaná odborná praxe. Probíhá v souvislých obdobích měsíčních nebo třítýdenních. Celkový rozsah odborné praxe během studia činí 21 týdnů, což v souhrnu hodin představuje přibližně 28 % z celkového objemu výuky.
Odborná praxe se koná především v sociálních institucích různého typu, zaměření a zřizovatelů. Teologicky orientovaná praxe se koná ve sborech/farnostech křesťanských církví, křesťansky orientovaných diakonických/charitativních a volnočasových zařízeních, misijních organizacích a v rámci duchovní služby ve vězeňství. Studentům je umožňována též odborná praxe v zahraničí.
Organizace výuky
Organizace výuky jednotlivých teoretických předmětů je realizována formou pravidelných i blokových přednášek, cvičení, seminářů a písemných prací na odborná témata. Cvičení jsou v jednotlivých předmětech vyučujícími zařazovány podle interních tematických plánů. Do výuky se zařazují též exkurze v různých sociálních institucích. Jsou-li pořádány na Univerzitě Palackého či jinde mimořádné přednášky s vysoce aktuální odbornou tematikou, upravuje se rozvrh výuky takovým způsobem, aby se studenti mohli vybraných přednášek mimo školu zúčastnit.
V prvním ročníku studenti vypracovávají ročníkovou písemnou práci na odborné téma v rozsahu minimálně 30 stran, ve druhém a třetím ročníku absolventskou práci na odborné téma v rozsahu minimálně 50 stran. V učebním plánu je vyčleněn časový prostor na individuální konzultace studentů s vedoucími a dalšími konzultanty svých písemných prací.
Podle zájmu studentů realizuje škola jednou ročně v rámci časové rezervy týdenní soustředění studentů mimo sídlo školy (v rekreační oblasti), kterým se sleduje stmelení školní komunity a začlenění přednášek, seminářů nebo výcviků nad rámec povinných nebo povinně volitelných předmětů, na které jsou podle možností zváni též odborníci z praxe či ze zahraničí.
Způsob a podmínky kontroly vzdělávání
Základními formami hodnocení jsou zápočet, klasifikovaný zápočet a zkouška. Jejich rozpis stanovuje učební plán. V průběhu období mohou vyučující uskutečňovat průběžné hodnocení zejména kontrolními otázkami, zadáváním písemných prací, testy, zadáváním samostatných úkolů či seminárními pracemi. Výsledky průběžného hodnocení mohou být příslušným způsobem zohledněny při zkoušce, klasifikovaném zápočtu a zápočtu.
Do vyššího ročníku postoupí student, který úspěšně splnil podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem Sociální a diakonická práce pro příslušný ročník, tj. získá všechna hodnocení (zápočty, klasifikované zápočty a zkoušky) uvedená v učebním plánu.
Ukončení vzdělávání
Vzdělávání se ukončuje absolutoriem ve
smyslu §§
Absolutorium se skládá ze zkoušky z cizího jazyka, obhajoby absolventské práce a zkoušky z odborných předmětů. Skladba odborných předmětů pro absolutorium: Teorie a metody sociální práce, Sociální politika a Praktická teologie.
Podmínky pro přijímání uchazečů
Ke vzdělávání jsou přijímáni uchazeči, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou a kteří při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí, zájmů a zdravotní způsobilosti. Přihlíží se též k projevenému zájmu uchazeče o sociální práci a kladnému vztahu k teologické profilaci vzdělávacího programu.
Doporučeným kritériem jsou předložené doklady prokazatelných zkušeností v sociální nebo církevní oblasti (reference o dobrovolnické činnosti v sociální nebo charitativní oblasti, reference o zapojení do církevních aktivit, účast na odborných seminářích či výcvicích apod.).