Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 66-41-N/03  Podnikatelská činnost


Obor vzdělání: 66-41-N/.. Obchod


Škola: Střední odborné učiliště tradičních řemesel a Vyšší odborná škola, spol. s r.o., Střední 59, Brno



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program má podnikatelsko-ekonomické zaměření, které připravuje absolventy na výkon činností spojených s podnikáním a nutnou znalostí ekonomických zákonitostí podnikání.


Cílem vzdělávacího programu je připravit odborníka, jenž je vybaven všeobecnými znalostmi a klíčovými kompetencemi, které jsou nezbytné pro vykonávání podnikatelské činnosti zejména v oblasti řízení malých a středních firem zaměřených na obchod a služby.



Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávací program je zaměřen na kvalitní přípravu na podnikání, širší řešení praktických problémů a odborné ekonomické kompetence. Tyto jsou podepřeny studijním programem, při kterém používané pedagogicko-didaktické metody vytvářejí dostatečný tlak na samostatnou a tvůrčí práci studentů. Pedagogičtí pracovníci předávají vedle teoretických poznatků praktické dovednosti, které absolventi potřebují pro výkon své profese.


Šíře vyučovaných předmětů zabírá ucelený komplex praktických i teoretických znalostí potřebných pro každodenní vedení podnikatelského subjektu.

Studenti jsou vybaveni schopností formulovat podstatu problému, správně analyzovat a určit adekvátní kroky k jeho řešení.


Studenti ovládají nejen strategii tržního chování podnikatelů, ale také zákazníků, učí se zvládat komunikaci oběma směry, dovedou odhadnout rizika podnikání. Důraz je kladen do oblasti plánování za využití podnikatelských analýz.  Umí pracovat samostatně, jsou vedeni k týmové práci a při řešení jednotlivých problémů jsou schopni využívat právní normy a předpisy.


Vzdělávání je založeno na těsném propojení teoretické výuky s praxí a s konkrétní praktickou zkušeností studentů založenou zejména na:


  • spolupráci s Regionální hospodářskou komorou Brno, kde se studenti přímo podílejí na praxi ve firmách v podmínkách reálného provozu,
  • prohloubení odborné schopnosti a dovednosti kvalitním výběrem odborných kurzů s potvrzením o jejich absolutoriu. V  rámci těchto kurzů je dbáno na to, aby byli studenti seznamováni s nejnovějšími trendy ve svém oboru,
  • odborné kompetence, které jsou dále průběžně rozšiřovány prostřednictvím prezentací u firem a odborných exkurzích v podnikatelských zařízeních regionu,
  • zkvalitňování vědomostí a dovedností studentů zapojením do jednotlivých projektů EU v rámci Hospodářské komory ČR, podnikatelské fakulty VUT a školy, významným přínosem je spolupráce se strojní fakultou VUT Brno, jak v oblasti
  • účasti studentů na přednáškách fakulty, tak také na seminářích, které pořádají pracovníci fakulty na naší škole.


Jazyková složka vzdělávání:


Studenti jsou jazykově připravováni na podnikání v rámci Evropské unie.

-    jazyková praxe studentů je dále rozvíjena formou jazykových stáží ve spolupráci

s Hospodářskou komorou Dolního Rakouska a Hospodářskou komorou Lipsko (Německo),

-    jako podpůrné prvky jazykového vzdělání jsou dobrovolné účasti studentů ve

spolupráci s VUT Brno a na programu vzdělávání pro konkurenceschopnost,

-    seznamováni jsou s nutností rozšíření studia o další jazyky zvláště ruský jazyk.



Vyučovací proces ve školním vzdělávacím programu směřuje ve všech svých fázích k osvojení, rozvíjení a upevňování klíčových kompetencí:

·      v rámci přípravy na podnikání 

·      komunikační dovednosti

·      marketing

·      management

·      bezpečnost práce a ochrana zdraví

·      personalistika

·      právo

·      daně a účetnictví

·      práce s IT technologiemi

·      řešení problémů, ukončení podnikání

·      adaptabilita na trhu práce.


Tyto klíčové kompetence se jako základní postoje, návyky a dovednosti studentů průběžně rozvíjejí:


·      v procesu teoretického vyučování,

·      při uplatnění mezipředmětových vztahů a vazeb,

·      při všech formách implementace školního vzdělávacího programu,

·      v rámci odborných praxí,

·      formou tematických stáží,

·      při dobrovolných aktivitách v době mimo vyučování.


Osvojování a rozvoj klíčových kompetencí zabezpečují ve školním vzdělávacím programu tyto výukové metody:


  • autodidaktické metody – vedoucí k osvojení samostatného učení a samostatné práce,
  • sociálně komunikativní metody učení a vyučování – jde zejména o panelové diskuse, brainstorming, brainwriting,
  • metody motivační, podporující vlastní aktivitu a kreativitu – podpora účasti v soutěžích odborných, jazykových a jiných,
  • metody projektového vyučování,
  • metody činnostně zaměřeného vyučování – praktické práce studentů především aplikačního a heuristického typu,
  • metody problémového vyučování,
  • metody praktických cvičení vyžadující aplikaci teoretických poznatků v konkrétní praktické situaci a uplatnění mezipředmětových vztahů,
  • metody maximálního propojení školy s praxí.

Zpět