Vzdělávací program: 63-43-N/14 Bankovnictví a pojišťovnictví
Obor vzdělání: 63-43-N/.. Finančnictví a bankovnictví
Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola, s.r.o., Emy Destinové 395, České Budějovice
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí studia
Tříleté denní studium programu Bankovnictví a pojišťovnictví vzniklo na základě podrobného průzkumu potřeb po odborně kvalifikovaných pracovnících uvedené specializace, ale to nejen v regionu jižních Čech.
Základ studia spočívá ve smyslu pro přesné, pravdivé a úplné získávání pořizovacích údajů, jejich zpracování a vyhodnocování s maximální snahou k dosažení efektivních ekonomických výsledků sledované činnosti včetně zapojení počítačové techniky. K uzavírání všech druhů bankovních a pojistných smluv je posluchač připravován prostřednictvím působení výuky základů práva a psychologie řídícího pracovníka k objektivnímu analyzování a posuzování všech vznikajících složitých situací se snahou předcházet případným konfliktům a navrhovat optimální způsoby řešení pro obě strany. Zařazení předmětu Ekonomika a správa bank do učebních osnov si klade za cíl podat komplexní a ucelený přehled o celkové struktuře a provozu bank jak po stránce obsahové, tak i po stránce formální s možností kvalifikovaného zásahu do jakéhokoliv provozního úseku ve smyslu jeho dalšího zdokonalení. Učivo podnikového marketingu ve druhém ročníku a následné souběžné doplnění o poznatky bankovního marketingu (ve 3. ročníku) umožňuje koordinované posuzování možností vzájemné spolupráce mezi jednotlivými výrobně obchodními organizacemi a bankou, možnosti vytipování shodných postupů pro navazování oboustranně výhodné spolupráce již od samého prvopočátku. Tato skutečnost se vztahuje i pro práci pojišťoven. Velkým přínosem (pro jednání se zahraničními partnery) je zvýšená dotace výuky německého a anglického jazyka.
Učební plán v oblasti pojišťovnictví je vypracován na základě posledních přístupů k členění, organizaci a metodologii tohoto programu. Stejně jako pro obor bankovnictví, i zde má své opodstatnění zvýšená dotace výuky německého a anglického jazyka, včetně možností volby navazujících volitelných předmětů.
Nezbytným předpokladem práce řídícího pracovníka bank a pojišťoven je důkladná znalost účetnictví, kterému je věnován značný prostor a to jak obecným znalostem (jednoduché podvojné účetnictví) tak pro bankovní účetnictví a účetnictví pojišťoven, včetně manažerského účetnictví a účetnictví neziskových organizací, včetně účtování za pomocí výpočetní techniky.
V oblasti výchovného působení je celkové pojetí studia profilováno na výchovu k důslednému, přesnému a včasnému plnění úkolů, pro smysl úsporného a racionálního využití všech daných skutečností s profesionálním přístupem řešení jednotlivých problémů jako nedílných součástí úkolů a cílů nadřazených. V průběhu studia je u studentů vypěstována uvědomělá snaha po nepřetržitém dalším sebevzdělání, kdy dovršený stupeň vzdělání není nikdy považován za ukončený. Výchovný systém školy v neposlední řadě vede absolventy ke zdravé ctižádostivosti se smyslem náročného přístupu ke své práci i práci svých podřízených s odpovídajícím jejím ohodnocením.
Studium je ukončeno absolutoriem: ústní zkouškou z odborných předmětů a jednoho cizího jazyka (Aj nebo Nj) a obhajobou absolventské práce.
Organizace výuky
Hlavními formami výuky jsou přednášky a semináře v rozsahu jedné vyučovací jednotky (45 min). V přednáškách se studenti seznamují s poznatky daného předmětu, přednášená látka slouží pro aplikaci v praxi a jako základ pro další samostatné studium. Přednášky jsou vedeny interními vyučujícími pravidelně podle studijního plánu jednotlivých předmětů. Důraz je kladen na větší objem odborných teoretických informací.
Podle potřeby jsou zařazovány jednotlivé přednášky nebo uzavřený cyklus přednášek externích učitelů - odborníků z praxe, (ředitel banky, pojišťovny apod.). Posláním je předat aktuální informace a dotvořit tak odbornou úroveň vědomostí studentů o dané problematice.
Prostřednictvím seminářů se na základě aktivní účasti studentů prohlubují teoretické znalosti ze studijních předmětů formou referátů, koreferátu a diskuse. Cílem práce v seminářích je prohloubení témat z přednášek a posílení aktivní účasti studentů na výuce samostatným vyhledáváním a zpracováním informací z odborné literatury, tisku a dalších i cizojazyčných materiálů. Důraz je kladen na formy prezentace informací, kultivovanost projevu, navázání kontaktu s ostatními posluchači, schopnost účastnit se diskuse pod vedením učitele a odhalovat témata, umět vyvodit závěry a případná řešení u témat, která to vyžadují. Samostudium, při němž vlastním aktivním přístupem spojeným s vyhledáváním literatury a dalších studijních textů a materiálů a vlastní individuální práce je vytvářen prostor pro individuální přístup ke vzdělávání, doplňování a obohacování poznatků získaných ve školní výuce, rozvíjení specifických znalostí a dovedností studenta. Důraz je kladen též na schopnost samostatného zpracování problematiky a hledání řešení problémových témat.
Podle možností jsou v rámci odborné praxe zařazovány krátkodobé či dlouhodobější stáže. Jejich smyslem je bližší seznámení s oborem a jeho problémy v reálném životě. Student se spolupodílí na řešení situací v řídících funkcích ať už samostatně, tak i jako stínový řídící pracovník (asistent).
Dalšími metodami a formami výuky jsou cvičení, která představují aktivační metodu zaměřenou na upevnění, prohloubení a procvičení vědomostí a získání praktických dovedností studentů. Cvičení jsou zařazována podle charakteru daného předmětu. U studia jazyků představují hlavní metodu výuky. V odborných předmětech náplň cvičení většinou navazuje na přednášky a jsou zaměřena na praktické činnosti, řešení problémových situací, aplikaci poznatků. Při cvičeních vyučující využívá různých metod činnosti studentů, např. samostatné práce dle zadaných úkolů, samostatného verbálního projevu, týmové práce atd.
Přehled využití týdnů ve školním roce
Období:
|
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|
Výuka |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
14 |
|
- z toho odborná praxe |
|
|
|
6 |
4 |
|
|
Zkouškové období |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Absolutorium |
|
|
|
|
|
2 |
|
Rezerva |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Celkem |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |