Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-42-N/02 Personální práce


Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o., Mírová 218, Dubí 3 – Pozorka

PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s.r.o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8




Charakteristika vzdělávacího programu


Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o., Mírová 218, Dubí 3 - Pozorka


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program připravuje absolventy k výkonu profese personalisty ve státním i soukromém sektoru. Cílem je nabídnout vzdělání, kterým absolvent získá soubor dovedností a vědomostí, které mu umožní výkon této profese.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Vymezené obecné výchovně vzdělávací cíle vzdělávání a profil absolventa se realizují prostřednictvím následujících šesti závazných obsahových okruhů, které nejsou totožné s vyučovacími předměty a mohou být obsaženy v několika vyučovacích předmětech.


Řízení lidských zdrojů a personální práce

Jedná se o obsahový okruh, který studentům pomáhá porozumět problematice personální práce státních i soukromých (podnikatelských i neziskových) organizací. Důraz je kladen především na pochopení vztahů personalistiky a dalších disciplín – především sociologie, demografie, práva, psychologie, ekonomiky a managementu organizace. V praxi to pro studenty znamená získat znalosti, dovednosti a návyky multidisciplinárního charakteru, jichž využijí při výkonu práce v oblasti personalistiky.


Studenti si osvojí zejména znalosti v oblasti personální politiky organizace v souvislosti s jejími cíli a potřebami. To znamená seznámení s oblastmi analýzy pracovních míst, personálního plánování, získávání nových zaměstnanců, jejich výběr, přijímání, orientaci, rozmístění, hodnocení, motivace, vzdělávání, ale i znalost oblasti péče o pracovníky a pracovních vztahů a také seznámení s možnými způsoby skončení pracovního poměru.

Tento okruh tedy v sobě zahrnuje osvojení znalostí, dovedností a postojů potřebných pro realizaci personální politiky, pro zajištění veškerých sociálních potřeb zaměstnanců organizace a pro řízení lidských zdrojů organizace v závislosti na jejích krátkodobých i dlouhodobých cílech.

 

Právo

Tento tematický okruh poskytuje studentům dovednost orientace v našem právním systému zaměřenou především do oblasti pracovního práva. V průběhu vzdělávání si studenti osvojují nejen základní právní pojmy, ale seznamují se i s působností a pravomocemi různých právních institucí a orgánů. Zcela zásadní je pak získání znalostí z oblasti pracovněprávní problematiky. Studenti se učí samostatně pracovat s právními předpisy, vyhledávat právní informace a osvojují si techniku zpracování právních písemností, se kterými se budou při výkonu své práce setkávat. Osvojené znalosti a dovednosti z oblasti práva mají studenti možnost aplikovat při analýze a řešení konkrétních případových studií.


Ekonomika a sociální strategie organizace

Tento obsahový okruh seznamuje studenty s ekonomickou a sociální strukturou naší společnosti, s jejími vývojovými trendy a s činiteli ovlivňujícími sociální politiku státu a sociální vývoj organizace.

Studenti si osvojují znalosti a dovednosti potřebné pro zajištění různých sociálních potřeb zaměstnanců, pro realizaci rozvoje sociální politiky organizace v závislosti na řízení a plánování sociální politiky státu a regionu. V konkrétní podobě se jedná o získání praktických dovedností v oblasti pracovních vztahů a péče o zaměstnance.


Rozvoj osobnosti

Tento obsahový okruh lze považovat za výrazně nadpředmětový. Směřuje k vytváření základních klíčových dovedností potřebných pro výkon povolání i pro osobní život studentů. Prostřednictvím tohoto okruhu si studenti prohlubují dovednosti sociální interakce a komunikace včetně kultivovaného vyjadřování. Učí se týmové spolupráci, rozeznat a ovlivnit vlastní předsudky a stereotypy, rozpoznat své osobní i profesionální hranice, identifikovat a strategicky řešit konflikty. Studenti si také osvojí metody asertivního chování, jeho taktiku a způsob provádění.


Administrativa, organizace práce

Jedná se o obsahový okruh, prostřednictvím kterého studenti získají dovednosti potřebné pro výkon celé personální agendy. Ta obsahuje zejména zpracování personálních plánů, zaměřených na rozvoj organizace, tvorbu správných personálních analýz a výstupů, zpracování veškerých dokumentace, jež se týká vzniku, trvání, popřípadě ukončení pracovního poměru. Důležitou součástí tohoto celku je osvojení si práce s PC a personálními programy.


Rekvalifikace (andragogika) a další vzdělávání pracovníků

Tento tematický okruh zahrnuje velmi důležitou oblast personalistiky, jež je v současnosti pro organizaci zcela zásadní. Studenti získají znalosti v oblasti hodnocení zaměstnanců, podnikového vzdělávání, řízení kariéry a celoživotního vzdělávání. S tím souvisí i znalost potřeb organizace a její požadavky na pracovní výkon jednotlivce. Studenti si na základě tohoto okruhu osvojí dovednost plánování potřeb vzdělávání v organizaci, rozšiřování a zvyšování kvalifikace zaměstnanců, stejně jako práci s kariérním řádem.


Řízení jakosti

Jedná se o obsahový okruh, který reaguje na aktuální otázky řízení organizace a sleduje současný vývoj v organizační praxi. Studenti se seznámí s problematikou řízení jakosti a jejím významem pro úspěšnost organizace. Získají znalosti a dovednosti umožňující soustavné zavádění jakosti do organizace. To znamená osvojit si zvýšené nároky zejména v oblasti týmové práce, komunikace, sebeprezentace, vedení lidí, systematického plánování a organizační kultury.


Bezpečnost a ochrana zdraví

Tento tematický okruh začleňuje do výuky problematiku bezpečnosti práce a ochrany zdraví a problematiku chování člověka za mimořádných okolností. Prostřednictvím besed (v prvním ročníku – denní a dálková forma) bude organizováno setkání se zástupci oddělení krizového řízení Krajské správy Policie České republiky. Beseda bude zaměřena na úlohu organizací v systému krizového řízení, na všeobecné zásady chování člověka v mimořádných situacích, na chování při požáru, povodni, zasažení slzným plynem, při úniku škodlivé látky, v případě evakuace, při dopravní nehodě aj. Bude využita i série krátkých filmů týkajících se chování člověka v mimořádných situacích (např. Série Štěstí přeje připraveným natočená Institutem ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč) a také bude konkrétně nacvičováno v prostorách školy, jak jednoduše a efektivně posuzovat rizika na pracovišti, jak postupovat při přijímání opatření na snížení rizik, jak zavádět výsledky posuzování rizik do organizace, aby se staly podnikovou strategií a filozofií při prevenci úrazů, při zlepšování pracovních podmínek a kultury práce, při zvyšování úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.


Dále v souvislosti s touto problematikou škola organizuje Den první pomoci, kde studenti zasahují při improvizovaných nehodách. Spolupracuje i VOŠZ a SŠZ Ústí nad Labem, odloučené pracoviště Teplice. V případě zájmu má škola možnost realizovat pro studenty kurzy sebeobrany. V neposlední řadě se studenti seznamují s ustanoveními zákoníku práce vztahujícími se na oblast BOZP v rámci praktické přípravy a dále jsou také studenti každoročně proškolováni v této problematice přímo ve škole.


Charakteristika vzdělávacího programu


PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s.r.o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program je určen pro uchazeče, kteří dosáhli středního vzdělání s maturitní zkouškou, je chápán jako ucelená příprava odborného pracovníka v oblasti personalistiky. Absolventi jsou připravováni k plnění a samostatnému řešení úkolů v oblasti managementu organizací, k tvorbě plánů využití a rozvoje pracovního výkonu jednotlivce v rámci dané organizace, k plánování dalšího vzdělávání zaměstnanců a výběrového řízení uchazečů o zaměstnání.


Vzdělávací program je koncipován jako modulový a studenti v průběhu vzdělávání získají především širokou základnu odborných znalostí a dovedností potřebných pro výkon personální práce v kterékoliv oblasti a v kterékoliv instituci.

Cílem studia je vybavit studenta kompetencemi nezbytnými pro profesní uplatnění.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program je realizován v tříleté denní a dálkové formě vzdělávání. Vymezené obecné výchovně vzdělávací cíle vzdělávání a profil absolventa se realizují prostřednictvím následujících šesti závazných obsahových okruhů, které nejsou totožné s vyučovacími předměty a mohou být obsaženy v několika vyučovacích předmětech.


Řízení lidských zdrojů a personální práce

Jedná se o obsahový okruh, který studentům pomáhá porozumět problematice personální práce státních i soukromých (podnikatelských i neziskových) organizací. Důraz je kladen především na pochopení vztahů personalistiky a dalších disciplín – především sociologie, demografie, práva, psychologie, ekonomiky a managementu organizace. V praxi to pro studenty znamená získat znalosti, dovednosti a návyky multidisciplinárního charakteru, jichž využijí při výkonu práce v oblasti personalistiky.


Právo

Tento tematický okruh poskytuje studentům dovednost orientace v našem právním systému zaměřenou především do oblasti pracovního práva. V průběhu vzdělávání si studenti osvojují nejen základní právní pojmy, ale seznamují se i s působností a pravomocemi různých právních institucí a orgánů. Zcela zásadní je pak získání znalostí z oblasti pracovněprávní problematiky. Studenti se učí samostatně pracovat s právními předpisy, vyhledávat právní informace a osvojují si techniku zpracování právních písemností, se kterými se budou při výkonu své práce setkávat. Osvojené znalosti a dovednosti z oblasti práva mají studenti možnost aplikovat při analýze a řešení konkrétních případových studií.


Ekonomika a sociální strategie organizace

Tento obsahový okruh seznamuje studenty s ekonomickou a sociální strukturou naší společnosti, s jejími vývojovými trendy a s činiteli ovlivňujícími sociální politiku státu a sociální vývoj organizace.


Studenti si osvojují znalosti a dovednosti potřebné pro zajištění různých sociálních potřeb zaměstnanců, pro realizaci rozvoje sociální politiky organizace v závislosti na řízení a plánování sociální politiky státu a regionu. V konkrétní podobě se jedná o získání praktických dovedností v oblasti pracovních vztahů a péče o zaměstnance.


Rozvoj osobnosti

Tento obsahový okruh lze považovat za výrazně nadpředmětový. Směřuje k vytváření základních klíčových dovedností potřebných pro výkon povolání i pro osobní život studentů. Prostřednictvím tohoto okruhu si studenti prohlubují dovednosti sociální interakce a komunikace včetně kultivovaného vyjadřování. Učí se týmové spolupráci, rozeznat a ovlivnit vlastní předsudky a stereotypy, rozpoznat své osobní i profesionální hranice, identifikovat a strategicky řešit konflikty. Studenti si také osvojí metody asertivního chování, jeho taktiku a způsob provádění.


Administrativa, organizace práce

Jedná se o obsahový okruh, prostřednictvím kterého studenti získají dovednosti potřebné pro výkon celé personální agendy. Ta obsahuje zejména zpracování personálních plánů, zaměřených na rozvoj organizace, tvorbu správných personálních analýz a výstupů, zpracování veškerých dokumentace, jež se týká vzniku, trvání, popřípadě ukončení pracovního poměru. Důležitou součástí tohoto celku je osvojení si práce s PC a personálními programy.


Rekvalifikace (andragogika) a další vzdělávání pracovníků

Tento tematický okruh zahrnuje velmi důležitou oblast personalistiky, jež je v současnosti pro organizaci zcela zásadní. Studenti se seznámí s významem, jež pro organizaci mají kvalitní a kvalifikovaní zaměstnanci. Získají znalosti v oblasti hodnocení zaměstnanců, podnikového vzdělávání, řízení kariéry a celoživotního vzdělávání. S tím souvisí i znalost potřeb organizace a její požadavky na pracovní výkon jednotlivce.


Studenti si na základě tohoto okruhu osvojí dovednost plánování potřeb vzdělávání v organizaci, rozšiřování a zvyšování kvalifikace zaměstnanců, stejně jako práci s kariérním řádem.


Řízení jakosti

Jedná se o obsahový okruh, který reaguje na aktuální otázky řízení organizace a sleduje současný vývoj v organizační praxi. Studenti se seznámí s problematikou řízení jakosti a jejím významem pro úspěšnost organizace. Získají znalosti a dovednosti umožňující soustavné zavádění jakosti do organizace. To znamená osvojit si zvýšené nároky zejména v oblasti týmové práce, komunikace, sebeprezentace, vedení lidí, systematického plánování a organizační kultury.


Bezpečnost a ochrana zdraví

Tento tematický okruh začleňuje do výuky problematiku bezpečnosti práce a ochrany zdraví a problematiku chování člověka za mimořádných okolností. Prostřednictvím besed (v prvním ročníku – denní a dálková forma) bude organizováno setkání se zástupci oddělení krizového řízení Krajské správy Policie České republiky. Beseda bude zaměřena na úlohu organizací v systému krizového řízení, na všeobecné zásady chování člověka v mimořádných situacích, na chování při požáru, povodni, zasažení slzným plynem, při úniku škodlivé látky, v případě evakuace, při dopravní nehodě aj.


Vzdělávání vede k návykům důsledného respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce, protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturnost práce a pracovní prostředí.



Zpět