Vzdělávací program: 63-41-N/23 Mezinárodní obchod
Obor
vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Škola:
Vyšší odborná škola a Střední škola, s.r.o., Emy Destinové 395, České
Budějovice
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu
Ve vzdělávacím programu jsou studenti
připravováni pro široké spektrum činností souvisejících s mezinárodním
obchodem. Studium vede k poznání ekonomiky, marketingu, mezinárodního obchodu a
logistiky.
Vzdělávací program současně motivuje k
osobní seberealizaci, vlastní aktivní účasti související s ekonomickou
produktivní a zodpovědnou činností ostatních lidí, utváření společenského
života a rozvoje mezinárodního obchodu v regionu i v ČR. Studenty vede ke
zdravé soutěživosti v konkurenčním prostředí, připravuje je na očekávání rizik
a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění i k profesní
připravenosti adaptovat se na změny situace na trhu práce.
Charakteristika programu
Program je charakterizován povinnými,
povinně volitelnými a volitelnými předměty, které vytvářejí odbornou
kvalifikaci pracovníků v mezinárodním obchodě i v mezinárodní
přepravě.
Obsah vzdělávání
Cíle vzdělávacího programu jsou formulovány
obsahem a cílem jednotlivých předmětů. V prvním ročníku je posílena teoretická
výuka s ohledem na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí a
dovedností studentů přicházejících z různých středních škol. Následně postupně
přibývá předmětů specializovaných na nejrůznější aspekty naléhavé nutnosti
zvládnout teoreticky i prakticky komplexně procesy mezinárodního obchodu. Po
celou dobu vzdělávání se studenti vzdělávají po stránce jazykové, ekonomické,
v zahraničním obchodu a přepravě.
Povinné všeobecně vzdělávací a ekonomické
předměty:
- Mezinárodní obchod - předmět si
klade za cíl seznámit studenty v souladu s obsahovým zaměřením
předmětu se základními otázkami regulace podnikání se zahraničním
v podmínkách tržní ekonomiky, s cílem vyvozovat zobecňující
závěry tak, aby nejen nabízely konkrétní znalosti, ale přispívaly i
k rozvoji ekonomického myšlení.
- Marketing mezinárodního obchodu - předmět rozvíjí základní znalosti marketingu
s důrazem na specifika marketingu v mezinárodním prostředí. Učí
studenty chápat veškeré mezinárodní aktivity firem v souladu
s probíhající globalizací.
- Mezinárodní finance - cílem předmětu
je seznámit studenty s efekty otevřenosti ekonomiky v oblasti
mezinárodního pohybu zboží, služeb a kapitálu. Studenti budou seznámeni
s mezinárodním finančním systémem, s jeho vznikem, posláním,
historií a s činností organizací v rámci mezinárodního měnového
systému. Dále bude věnována pozornost evropské integraci a jejího významu
pro mezinárodní finance a české bankovnictví.
- Mezinárodní právo - cílem předmětu je, aby studenti získali přehled o třech rozsáhlých
oblastech práva: o mezinárodním právu veřejném jako samostatném systému
práva, o mezinárodním právu soukromém a právu mezinárodního obchodu.
- Celní právo EU - cílem předmětu
je získání přehledu o právním rámci fungování celního řízení
v Evropské unii, jeho praktických aspektech a uplatňování, dále
seznámení s jednotlivými právními předpisy upravujícími celní řízení,
seznámení s jednotlivými celními režimy, celními pojmy a dokumenty
používanými na území Společenství.
- Mezinárodní přeprava a
logistika
-
cílem předmětu je získání informací o právním rámci fungování mezinárodní
přepravy, o právech a povinnostech jednotlivých účastníků přepravních a
logistických operací, jeho praktických aspektech a uplatňování, seznámení
s jednotlivými právními předpisy upravujícími jednotlivé druhy
přeprav a s dokumenty používanými v mezinárodní přepravě a logistice.
- Podniková ekonomika - cílem předmětu
je představit podnik, jeho cíle, funkce, životní fáze v rámci tržního
systému, obecnou ekonomickou teorii a z dalších vědecké disciplíny.
- Ekonomická matematika - cílem výuky je
prohloubení matematického myšlení, logického uvažování a nácvik obecných
postupů řešení problému. Používání matematické logiky je předpokladem
strukturálního myšlení, které umožňuje lépe analyzovat situaci a tím
nalézat řešení. Studenti získají obecné matematické znalosti a dovednosti
nezbytné pro manažerské rozhodování, správné vyhodnocení situací a volbu
vhodného řešení.
- Základy účetnictví - předmět
rozvíjí ekonomické myšlení, studenti si osvojují vědomosti a dovednosti
potřebné pro zpracování ekonomických informací a efektivní hospodaření
s finančními prostředky, získávají znalosti o subjektech finančního
trhu, činnostech bank, daňové soustavě a financování podniku.
- Výpočetní technika - cílem předmětu
je zdokonalit studenty v ovládání a využívání internetu,
kancelářských počítačových aplikací pro zpracování textu (MS Word), tvorbu
grafů a tabulek se zaměřením na statistické a finanční funkce (MS Excel) a
tvorbu prezentací (MS PowerPoint), zpracování hromadných dat
v relačním databázovém systému Access a vytváření projektů
v oblasti vektorové grafiky (Corel Draw) a grafických prvků
v oblasti bitmapové grafiky (Corel PhotoPaint).
- Cizí jazyk (Anglický a Německý
jazyk)
- cílem
výuky cizího jazyka je rozvoj jazykových schopností a komunikativních
dovedností studentů v návaznosti na znalosti ze střední školy tak, aby
byl absolvent schopen komunikovat jak v běžných konverzačních
situacích, tak i v pracovním prostředí – např. v praxi,
v mezinárodním kolektivu, případně při komunikaci se zahraničním
obchodním partnerem, při zahraniční stáži apod.
- Seminář
k absolventské práci - předmět seznámí studenty, jakým
způsobem psát absolventskou práci, případně seminární práce nebo jiné
odborné publikace. Je zaměřen na obsahovou stránku práce její formální
podobu. Teoretické poznatky, získané během studia, student aplikuje na
řešení určitého konkrétního praktického příkladu.
- Odborná praxe - cílem
odborné praxe je aplikace teoretických znalostí a dovedností získaných během
studia ve vybraných podnicích a organizacích, se kterými má škola smlouvy
o možnostech realizace.
Specifické poznatky získávají studenti
v povinně volitelných předmětech, student je volí na základě svého
zájmu, je však povinen vybrat si v průběhu studia nejméně 4 ze všech
nabízených předmětů:
- Obchodní a diplomatický
protokol
– předmět
seznamuje se společenským chováním v mezinárodním obchodě a jeho
významem, kdy zákazník, klient, je středem veškerého dění a proto roste
důraz na znalosti společenského styku. Předmět seznámí studenty
s pravidly a zvyklostmi z oblasti společenského styku (etikety)
se zaměřením na podnikatelskou činnost v tuzemsku i zahraničí.
- Statistika - cílem předmětu
je naučit studenty, budoucí podnikatele, obchodníky, statistickému
myšlení jako způsobu chápání procesů a dějů. Předmět seznamuje se
základními metodami získávání a analýzy ekonomických dat a ukazuje, jak
lze tyto obecné postupy využít i v jiných předmětech studia a v praxi.
- Zbožíznalství - cílem předmětu
je seznámit studenty s principy a metodami hodnocení zboží. Důraz
kladen na pojetí pojmu jakost a řízení jakosti i na mezinárodní úrovni.
Předmět uvádí možnosti ochrany duševního vlastnictví, způsoby ochrany
užitné hodnoty zboží před vnějšími vlivy a seznamuje se speciálním
zbožíznalstvím.
- Česká republika a EU - cílem předmětu
je seznámit studenty se základy problematiky vztahu České republiky a
Evropské unie. V daném předmětu budou studenti seznámeni
s historií vzniku EU a s procesem začleňování ČR do Evropské
unie, který vyvrcholil vstupem ČR v květnu 2004 do EU. Velká
pozornost bude věnována jednotlivým oblastem vztahu České republiky a
Evropské unii. Zvláštní důraz bude věnována problematice Měnové unie a
přínosu jednotné měny pro ČR. Dostatečný prostor bude také věnován
aktuálním dopadům po vstupu do EU.
- Konverzace v anglickém
jazyce
– předmět
rozvíjí aktivní komunikativní dovednosti, a to písemné i ústní, velký
prostor je věnován nácviku tzv. role play a dovednosti prezentací,
klasické i elektronické písemné komunikace a upevňují se i pasivní
dovednosti, poslech a čtení s porozuměním.
- Konverzace v německém
jazyce
– předmět
prohlubuje komunikační schopnosti nejen v oblasti mezinárodního
obchodu, ale i v dalších situacích. Student dokáže jazykově zvládnout
rozmanité situace v profesní oblasti i v každodenním
životě. Naučí se argumentovat, vysvětlovat, zdůvodňovat, odporovat,
formulovat vlastní myšlenky, vystihnout důležité informace, popisovat.
Studium je doplněno volitelnými předměty,
které tvoří další studijní nabídku a budou realizovány v případě zájmu
studentů. Volitelné předměty rozšiřují a prohlubují jejich odborné znalosti:
- Obchodní korespondence – předmět
navazuje na získané kompetence absolventů střední školy - desetiprstovou techniku
psaní na klávesnici a základy znalostí obchodní korespondence. Cílem
předmětu je zdokonalení uvedené techniky a zefektivnění práce na
počítačové klávesnici. Dále je zdokonalována stylizace a formální úpravy
obchodních dopisů a písemností souvisejících s podnikovou praxí.
- Psychologie - předmět
navazuje na učivo společensko vědních předmětů z předchozího studia a
obsahově se soustředí na základní poznatky z psychologie. Studentům
usnadní individuální osobnostně sociální rozvoj a přispěje k prohlubování
všeobecných schopností i specifických dovedností, podmiňujících
profesní, sociální a komunikační kompetenci.
- Geografie světového
hospodářství - předmět vede k lepšímu pochopení
současného vývoje světové ekonomiky. Seznámí se s postupující internacionalizací
okruhu globálních problémů, které tímto značně rozšiřují, s ovlivňováním
světového hospodářství a řešením problematiky jako např. základní lidské
problémy chudoby a bídy při ekonomickém růstu ad.