Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/23 Mezinárodní obchod


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola, s.r.o., Emy Destinové 395, České Budějovice



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Ve vzdělávacím programu jsou studenti připravováni pro široké spektrum činností souvisejících s mezinárodním obchodem. Studium vede k poznání ekonomiky, marketingu, mezinárodního obchodu a logistiky.


Vzdělávací program současně motivuje k osobní seberealizaci, vlastní aktivní účasti související s ekonomickou produktivní a zodpovědnou činností ostatních lidí, utváření společenského života a rozvoje mezinárodního obchodu v regionu i v ČR. Studenty vede ke zdravé soutěživosti v konkurenčním prostředí, připravuje je na očekávání rizik a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění i k profesní připravenosti adaptovat se na změny situace na trhu práce.


Charakteristika programu


Program je charakterizován povinnými, povinně volitelnými a volitelnými předměty, které vytvářejí odbornou kvalifikaci pracovníků v mezinárodním obchodě i v mezinárodní přepravě. 


Obsah vzdělávání


Cíle vzdělávacího programu jsou formulovány obsahem a cílem jednotlivých předmětů. V prvním ročníku je posílena teoretická výuka s ohledem na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí a dovedností studentů přicházejících z různých středních škol. Následně postupně přibývá předmětů specializovaných na nejrůznější aspekty naléhavé nutnosti zvládnout teoreticky i prakticky komplexně procesy mezinárodního obchodu. Po celou dobu vzdělávání se studenti vzdělávají po stránce jazykové, ekonomické, v zahraničním obchodu a přepravě.


Povinné všeobecně vzdělávací a ekonomické předměty:


  • Mezinárodní obchod - předmět si klade za cíl seznámit studenty v souladu s obsahovým zaměřením předmětu se základními otázkami regulace podnikání se zahraničním v podmínkách tržní ekonomiky, s cílem vyvozovat zobecňující závěry tak, aby nejen nabízely konkrétní znalosti, ale přispívaly i k rozvoji ekonomického myšlení.


  • Marketing mezinárodního obchodu - předmět rozvíjí základní znalosti marketingu s důrazem na specifika marketingu v mezinárodním prostředí. Učí studenty chápat veškeré mezinárodní aktivity firem v souladu s probíhající globalizací.


  • Mezinárodní finance - cílem předmětu je seznámit studenty s efekty otevřenosti ekonomiky v oblasti mezinárodního pohybu zboží, služeb a kapitálu. Studenti budou seznámeni s mezinárodním finančním systémem, s jeho vznikem, posláním, historií a s činností organizací v rámci mezinárodního měnového systému. Dále bude věnována pozornost evropské integraci a jejího významu pro mezinárodní finance a české bankovnictví.


  • Mezinárodní právo - cílem předmětu je, aby studenti získali přehled o třech rozsáhlých oblastech práva: o mezinárodním právu veřejném jako samostatném systému práva, o mezinárodním právu soukromém a právu mezinárodního obchodu.


  • Celní právo EU - cílem předmětu je získání přehledu o právním rámci fungování celního řízení v Evropské unii, jeho praktických aspektech a uplatňování, dále seznámení s jednotlivými právními předpisy upravujícími celní řízení, seznámení s jednotlivými celními režimy, celními pojmy a dokumenty používanými na území Společenství.


  • Mezinárodní přeprava a logistika - cílem předmětu je získání informací o právním rámci fungování mezinárodní přepravy, o právech a povinnostech jednotlivých účastníků přepravních a logistických operací, jeho praktických aspektech a uplatňování, seznámení s jednotlivými právními předpisy upravujícími jednotlivé druhy přeprav a s dokumenty používanými v mezinárodní přepravě a logistice.


  • Podniková ekonomika - cílem předmětu je představit podnik, jeho cíle, funkce, životní fáze v rámci tržního systému, obecnou ekonomickou teorii a z dalších vědecké disciplíny.


  • Ekonomická matematika - cílem výuky je prohloubení matematického myšlení, logického uvažování a nácvik obecných postupů řešení problému. Používání matematické logiky je předpokladem strukturálního myšlení, které umožňuje lépe analyzovat situaci a tím nalézat řešení. Studenti získají obecné matematické znalosti a dovednosti nezbytné pro manažerské rozhodování, správné vyhodnocení situací a volbu vhodného řešení.  


  • Základy účetnictví - předmět rozvíjí ekonomické myšlení, studenti si osvojují vědomosti a dovednosti potřebné pro zpracování ekonomických informací a efektivní hospodaření s finančními prostředky, získávají znalosti o subjektech finančního trhu, činnostech bank, daňové soustavě a financování podniku.


  • Výpočetní technika - cílem předmětu je zdokonalit studenty v ovládání a využívání internetu, kancelářských počítačových aplikací pro zpracování textu (MS Word), tvorbu grafů a tabulek se zaměřením na statistické a finanční funkce (MS Excel) a tvorbu prezentací (MS PowerPoint), zpracování hromadných dat v relačním databázovém systému Access a vytváření projektů v oblasti vektorové grafiky (Corel Draw) a grafických prvků v oblasti bitmapové grafiky (Corel PhotoPaint).


  • Cizí jazyk (Anglický a Německý jazyk) - cílem výuky cizího jazyka je rozvoj jazykových schopností a komunikativních dovedností  studentů v návaznosti na znalosti ze střední školy tak, aby byl absolvent schopen komunikovat jak v běžných konverzačních situacích, tak i v pracovním prostředí – např. v praxi, v mezinárodním kolektivu, případně při komunikaci se zahraničním obchodním partnerem, při zahraniční stáži apod. 


  • Seminář k absolventské práci  - předmět seznámí studenty, jakým způsobem psát absolventskou práci, případně seminární práce nebo jiné odborné publikace. Je zaměřen na obsahovou stránku práce její formální podobu. Teoretické poznatky, získané během studia, student aplikuje na řešení určitého konkrétního praktického příkladu.


  • Odborná praxe -  cílem odborné praxe je aplikace teoretických znalostí a dovedností získaných během studia ve vybraných podnicích a organizacích, se kterými má škola smlouvy o možnostech realizace.


Specifické poznatky získávají studenti v povinně volitelných předmětech, student je volí na základě svého zájmu, je však povinen vybrat si v průběhu studia nejméně 4 ze všech nabízených předmětů:


  • Obchodní a diplomatický protokol předmět seznamuje se společenským chováním v mezinárodním obchodě a jeho významem, kdy zákazník, klient, je středem veškerého dění a proto roste důraz na znalosti společenského styku. Předmět seznámí studenty s pravidly a zvyklostmi z oblasti společenského styku (etikety) se zaměřením na podnikatelskou činnost v tuzemsku i zahraničí.


  • Statistika - cílem předmětu je naučit studenty, budoucí podnikatele, obchodníky,  statistickému myšlení jako způsobu chápání procesů a dějů. Předmět  seznamuje se základními metodami získávání a analýzy ekonomických dat a ukazuje, jak lze tyto obecné postupy využít i v jiných předmětech studia a v praxi.


  • Zbožíznalství - cílem předmětu je seznámit studenty s principy a metodami hodnocení zboží. Důraz kladen na pojetí pojmu jakost a řízení jakosti i na mezinárodní úrovni. Předmět uvádí možnosti ochrany duševního vlastnictví, způsoby ochrany užitné hodnoty zboží před vnějšími vlivy a seznamuje se speciálním zbožíznalstvím.


  • Česká republika a EU - cílem předmětu je seznámit studenty se základy problematiky vztahu České republiky a Evropské unie. V daném předmětu budou studenti seznámeni s historií vzniku EU a s procesem začleňování ČR do Evropské  unie, který vyvrcholil vstupem ČR v květnu 2004 do EU. Velká pozornost bude věnována jednotlivým oblastem vztahu České republiky a Evropské unii. Zvláštní důraz bude věnována problematice Měnové unie a přínosu jednotné měny pro ČR.  Dostatečný prostor bude také věnován aktuálním dopadům po vstupu do EU.


  • Konverzace v anglickém jazycepředmět  rozvíjí aktivní komunikativní dovednosti, a to písemné i ústní, velký prostor je věnován nácviku tzv. role play a dovednosti prezentací, klasické i elektronické písemné komunikace a upevňují se i pasivní dovednosti, poslech a čtení s porozuměním.


  • Konverzace v německém jazycepředmět prohlubuje komunikační  schopnosti   nejen  v oblasti  mezinárodního  obchodu, ale  i  v dalších  situacích. Student  dokáže  jazykově  zvládnout  rozmanité situace  v profesní  oblasti  i  v každodenním  životě. Naučí  se  argumentovat, vysvětlovat, zdůvodňovat, odporovat, formulovat  vlastní  myšlenky, vystihnout  důležité  informace, popisovat.


Studium je doplněno volitelnými předměty, které tvoří další studijní nabídku a budou realizovány v případě zájmu studentů. Volitelné předměty rozšiřují a prohlubují jejich odborné znalosti:


  • Obchodní korespondencepředmět navazuje na získané kompetence absolventů střední školy - desetiprstovou techniku psaní na klávesnici a základy znalostí obchodní korespondence. Cílem předmětu je zdokonalení uvedené techniky a zefektivnění práce na počítačové klávesnici. Dále je zdokonalována stylizace a formální úpravy obchodních dopisů a písemností souvisejících s podnikovou praxí.


  • Psychologie - předmět navazuje na učivo společensko vědních předmětů z předchozího studia a obsahově se soustředí na základní poznatky z psychologie. Studentům usnadní  individuální osobnostně sociální rozvoj a přispěje k prohlubování  všeobecných  schopností  i specifických dovedností, podmiňujících  profesní, sociální a komunikační kompetenci.


  • Geografie světového hospodářství - předmět vede k lepšímu pochopení současného vývoje světové ekonomiky. Seznámí se s postupující internacionalizací okruhu globálních  problémů, které tímto značně rozšiřují, s ovlivňováním světového hospodářství a řešením problematiky jako např. základní lidské problémy chudoby a bídy při ekonomickém růstu ad.


Zpět