Vzdělávací program: 63-41-N/16 Finanční řízení
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Škola: Obchodní akademie, Vyšší odborná škola ekonomická a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, T. G. Masaryka 14, Mladá Boleslav
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program poskytuje odborné vzdělání, všeobecné vzdělání a praktickou přípravu pro výkon profesí ve firmách a organizacích především v oblasti ekonomických činností, peněžnictví, managementu, administrativní a správní činnosti a v oblasti obchodu a cestovního ruchu.
Cílem programu je, aby studenti především získali schopnost orientace v právních předpisech a daňových zákonech ČR, aby získali znalost účetnictví, komplexní pohled na základy podnikových financí a uměli sestavit marketingový projekt.
Student je během vzdělávání veden k tomu, aby dokázal vyhledat a zpracovat informace potřebné k vyřešení daného problému. Při vyhledávání a zpracovávání informací bude důraz kladen na efektivní využívání prostředků výpočetní techniky. Důraz je kladen na získání jazykových znalostí a dovedností, aby byl absolvent ve své budoucí profesi schopen při řešení problémů z oblasti ekonomiky a práva efektivně komunikovat v cizím jazyce - anglickém nebo německém.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Předměty vzdělávacího programu se dělí na povinné, povinně volitelné a volitelné. Podle obsahu jsou předměty děleny na předměty odborné, předměty všeobecně vzdělávací a výuku cizích jazyků.
Odborné předměty
Nosnými předměty jsou povinné odborné předměty, které jsou doplněny o předměty povinně volitelné.
Profilovým předmětem vzdělávacího programu je předmět finanční řízení, jehož cílem je zvládnutí komplexního pohledu na základy podnikových financí.
Cílem předmětu účetnictví I je zvládnutí základů účetnictví a oblasti finančního účetnictví, cílem předmětu účetnictví II pak zvládnutí jednotlivých složek manažerského účetnictví, též daňové evidence. Úspěšně absolvovat předmět účetnictví I má studentům pomoci povinně volitelný předmět cvičení z účetnictví. Výuka účetnictví je završena předměty praktika z účetnictví na počítači (jde o aplikaci kompetencí získaných v předmětech účetnictví na konkrétních příklady s využitím účetního softwaru) a daně (předmět rozšiřuje kompetence získané v ostatních odborných předmětech z oblasti daňové). Se zvláštnostmi účetnictví neziskových organizací se studenti mohou seznámit v povinně volitelném předmětu účetnictví státní správy.
Cílem předmětu právo je získání znalostí o právním řádu ČR, o jednotlivých právních odvětvích, schopnost aplikace právních norem na konkrétní společenské vztahy a využití získaných znalostí v osobním i pracovním životě, zvláště v oblastech budoucí profese.
Cílem předmětu ekonomika je vyrovnat úroveň znalosti ekonomických pojmů a vztahů u studentů přicházejících z různých typů středních škol a vytvořit spolu s předměty účetnictví I, II pevný základ pro vzdělávání v dalších odborných předmětech.
Cílem povinně volitelného předmětu bankovnictví a pojišťovnictví je rozšíření odborných ekonomických znalostí z oblasti bankovnictví a pojišťovnictví.
Cílem povinně volitelného předmětu obecná ekonomická teorie je prohloubení a rozšíření znalostí z ekonomie jako společenské vědy se zaměřením na její makroekonomickou část. Cílem předmětu management je vytvářet a aktivně rozvíjet podnikatelsky orientované chování firmy. Cílem předmětu marketing získání znalostí o účinnosti marketingu v podniku. Odborné předměty doplňují předměty mikroekonomie a makroekonomie.
Všeobecně vzdělávací předměty
Mezi všeobecně vzdělávací předměty patří povinné předměty: matematicko-statistické metody, informační technologie a psychologie a sociologie, dále pak předměty povinně volitelné: stylistika, aktuální problémy kultury, geografie světového hospodářství a informačně technologický seminář. Všeobecně vzdělávací předměty jsou doplněny o dva volitelné předměty – matematika, písemná a elektronická komunikace.
Cílem předmětů je především zvládnutí efektivního využívání prostředků informačních technologií, rozvoj osobnosti studenta a rozvoj dalších kompetencí, které student může využít v ostatních, především odborných předmětech, a při své budoucí profesi.
Jazykové vzdělávání
V předmětu cizí jazyk si studenti volí mezi anglickým a německým jazykem. Cílem je upevnění a prohloubení znalosti gramatiky cizího jazyka a všeobecné slovní zásoby. Na předmět cizí jazyk navazuje předmět odborný cizí jazyk. Studenti se seznámí s odbornou slovní zásobou a základními typy odborných textů. Výuka cizího jazyka je doplněna o povinně volitelný předmět konverzace v cizím jazyce (anglickém nebo německém), vyučovaný přednostně rodilým mluvčím. Studenti získají pohotovost v mluveném projevu a rozšíří si všeobecnou slovní zásobu.
Povinně volitelný předmět další cizí jazyk (anglický nebo německý) rozšiřuje nabídku jazykového vzdělávání a je určen pro začátečníky a mírně pokročilé. Studenti si osvojí základy zvoleného jazyka, jsou schopni dorozumět se v běžných situacích denního života, čtou a reprodukují jednoduché texty.
Cílem jazykového vzdělávání je připravit absolventy na aktivní používání cizího jazyka v zaměstnání a umožnit jim lepší uplatnění na trhu práce jak v České republice, tak v rámci Evropské unie.
Odborná praxe
Odborná praxe doplňuje teoretickou výuku, a je proto důležitou součástí vzdělávacího programu. Cílem odborné praxe je především ověřit si a prohloubit získané teoretické znalosti a prakticky je aplikovat. Úlohou studentů je aktivně se podílet na chodu organizace (firmy), ve které mají navíc možnost získat podklady pro absolventskou práci.
Bezpečnost práce a ochrana zdraví je zajišťována podle platných předpisů. Studenti jsou poučeni o podmínkách bezpečnosti práce v den zápisu, své poučení stvrzují podpisem. Dále jsou opakovaně poučováni o podmínkách bezpečnosti v průběhu vzdělávání vždy na začátku zimního období. Povinnost poučit studenta o pravidlech dodržování bezpečnosti práce a ochrany zdraví při výkonu odborné praxe přímo na pracovištích je zajištěna závazkem organizace, na jejímž pracovišti student odbornou praxi vykonává, a je vyjádřena v dohodě o zajištění odborné praxe studenta.
V každém školním roce je vyhrazen jeden vyučovací den, ve kterém studenti absolvují teoreticky i prakticky zaměřené semináře věnované problematice chování člověka za mimořádných událostí.
Organizace výuky odpovídá § 25 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, v platném znění a § 3 vyhlášky MŠMT č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.
Vzdělávání v programu Finanční řízení je uskutečňováno ve dvou formách. Denní forma vzdělávání je tříletá (6 období), dálková forma čtyřletá (8 období). Vzdělání dosažené v obou formách vzdělávání je rovnocenné.
V denní formě vzdělávání probíhá teoretická výuka formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou vedeny frontálně pro všechny studenty ročníku, cvičení probíhají v menších skupinách. Dálková forma vzdělávání je samostatné studium spojené s konzultacemi v rozsahu 200 až 220 konzultačních hodin ve školním roce.
Praktická výuka se děje formou odborné praxe. Studenti denní formy vzdělávání vykonávají 4 týdny odborné praxe v letním období 2. ročníku a 14 týdnů v letním období 3. ročníku. Studenti dálkové formy vzdělávání vykonávají praxi v letním období 4. ročníku v rozsahu 112 hodin.
Podmínky pro přijímání uchazečů
Přijímání uchazečů se děje v souladu s § 96 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, v platném znění, a § 2 vyhlášky MŠMT č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.
Součástí přijímacího řízení může být přijímací zkouška. V takovém případě bude tato zkouška probíhat formou dvou písemných testů – testu jazykového a testu všeobecných znalostí.
Ve škole jsou vytvořeny podmínky i pro přijímání uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami (tělesně postižení). Do všech učeben školy je umožněn bezbariérový přístup. V budově školy je výtah a bezbariérové toalety. Před budovou jsou vyhrazena dvě parkovací místa pro studenty školy se změněnou pracovní schopností.