Vzdělávací program: 53-43-N/21 Diplomovaný zdravotní laborant
Obor vzdělání: 53-43-N/2. Diplomovaný zdravotní laborant
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s MŠMT vydalo kvalifikační standard přípravy, kterým se specifikují požadavky na vzdělávací programy pro všechny vyšší odborné školy zdravotnické. Tím je určen společný základ výše uvedeného vzdělávacího programu a ten je tedy vyučován na jednotlivých školách jen v nepatrných obměnách.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje k výkonu povolání zdravotní laborant jako zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Program splňuje požadavky právních dokumentů ČR a směrnic EU na odbornou teoretickou a praktickou přípravu zdravotních laborantů.
Cílem vzdělávacího programu je příprava studentů k výkonu činností zdravotního laboranta. Program se zaměřuje na rozvoj schopností samostatně zastávat pracovní pozici s použitím analytické, instrumentální a počítačové techniky ve všech typech zdravotnických laboratoří, včetně klinické biochemie, klinické hematologie, transfuzní služby a mikrobiologie. Studenti získají přehled o preanalytických, analytických a postanalytických postupech v jednotlivých laboratorních oborech, včetně znalosti kritických míst a principů správné laboratorní praxe (SLP). Naučí se rozumět postupům akreditačního procesu klinických laboratoří s ohledem na národní standardy a požadavky norem ISO.
Program klade důraz na správnou identifikaci a verifikaci biologických vzorků, jejich přípravu k analýze, zpracování a archivaci. Studenti se naučí obsluhovat analytické a instrumentální přístroje v souladu se standardními operačními postupy, včetně správné manipulace, skladování a kontroly reagenčních setů. Budou schopni provádět standardní a specializované laboratorní metody a podílet se na zavádění nových metod a postupů, včetně programů interní kontroly kvality a mezilaboratorního porovnání. Důležitou součástí programu je také zpracování dat pro ekonomické potřeby a sběr a vyhodnocení výzkumných dat.
Dalším cílem programu je příprava studentů na komunikaci se žadateli laboratorního vyšetření v rovině základní biomedicínské terminologie. Studenti budou přispívat k profesionalizaci oboru laboratorní diagnostiky a zvyšování prestiže a postavení zdravotního laboranta ve společnosti. Program zahrnuje i sledování aktuálního stavu rozvoje oboru v ČR i v zahraničí, podíl na výzkumné činnosti, prezentaci jejích výsledků a aplikaci do praxe. Orientace v právním řádu ČR, zejména v oblasti poskytování zdravotních a sociálních služeb, a pochopení úlohy Světové zdravotnické organizace a právních předpisů EU týkajících se zdravotní a sociální politiky, jsou rovněž součástí programu.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program v teoretické výuce poskytuje znalosti, které tvoří základ potřebný pro poskytování laboratorní zdravotní péče:
· v anatomii, fyziologii, patologii, biologii, biofyzice, fyzice, chemii, biochemii a základech radiační ochrany,
· v histologii a histologické technice, cytologii, genetice a molekulární biologii, hematologii a transfuzním lékařství, mikrobiologii, imunologii, epidemiologii, vyšetřovacích metodách v ochraně a podpoře veřejného zdraví, toxikologii, klinické biochemii, instrumentální analýze (analytická chemie), zdravotnických prostředcích, zejména v laboratorních zdravotnických přístrojích.
V rámci praktického vyučování poskytuje dovednosti a znalosti:
· v základních laboratorních postupech v souladu se zásadami správné laboratorní praxe včetně odběru biologického materiálu a znalosti preanalytického, analytického a postanalytického procesu v oborech histologie, cytologie, genetika a molekulární biologie, hematologie a transfuzní služba, mikrobiologie, imunologie, klinická biochemie včetně toxikologie, vyšetřovací metody v ochraně veřejného zdraví a epidemiologii.
· vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti a které pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Jedná se např. o psychologii a komunikaci, sociologii, právo, problematiku národnostních menšin a multikulturního a transkulturního ošetřovatelství, edukaci pacientů,
· vzdělávání v cizím jazyce včetně základů latinského jazyka. Program rozvíjí počítačovou gramotnost studentů, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT), které má především aplikační charakter a je zaměřeno na seznámení studentů se speciálními programy pro zdravotnictví.