Vzdělávací program: 53-43-N/11 Diplomovaný farmaceutický asistent
Obor vzdělání: 53-43-N/1. Diplomovaný farmaceutický asistent
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s MŠMT vydalo kvalifikační standard přípravy, kterým se specifikují požadavky na vzdělávací programy pro všechny vyšší odborné školy zdravotnické. Tím je určen společný základ výše uvedeného vzdělávacího programu a ten je tedy vyučován na jednotlivých školách jen v nepatrných obměnách.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje k výkonu povolání farmaceutický asistent jako zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Program splňuje požadavky právních dokumentů ČR a směrnic EU na odbornou teoretickou a praktickou přípravu farmaceutických asistentů.
Cílem vzdělávacího programu je příprava studentů k výkonu činností farmaceutického asistenta. Program se zaměřuje na osvojení odborných vědomostí, dovedností a postupů nezbytných pro zodpovědné vykonávání činností spojených s přípravou, kontrolou, skladováním a výdejem léčivých přípravků a zdravotnických prostředků. Program klade důraz na zvládnutí odborných znalostí farmakologie, technologie přípravy léčiv a farmaceutické chemie, stejně jako na praktické dovednosti při manipulaci s léčivy a zdravotnickými materiály. Studenti se učí vyjadřovat se přesně a terminologicky správně v odborné komunikaci a dodržovat standardy odborných pracovních postupů, hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Výuka zahrnuje rozvoj dovedností potřebných pro aktivní spolupráci s pacienty i zdravotnickými pracovníky. Studenti získávají schopnost poskytovat odborné poradenství v oblasti užívání léčiv, přispívat k prevenci nemocí a podporovat zdravý životní styl jednotlivců i skupin. Program podporuje empatický a profesionální přístup k pacientům, s důrazem na komunikaci a zohlednění jejich individuálních potřeb.
Studenti získávají základní přehled o právním prostředí České republiky, které upravuje činnost farmaceutických asistentů, a seznámí se s doporučeními Evropské unie v oblasti farmacie a ochrany veřejného zdraví. Tyto znalosti slouží k orientaci v legislativním rámci, avšak hlavní důraz zůstává na odborné přípravě a přímé práci s léčivými přípravky.
Program také podporuje schopnost sledovat nové trendy a poznatky v oblasti farmaceutické vědy, reflektovat výsledky výzkumu a aplikovat je do každodenní praxe. Cílem vzdělávacího programu je vychovávat odborníky, kteří jsou nejen technicky zdatní, ale také eticky odpovědní a profesionálně připravení poskytovat farmaceutické služby vysoké kvality.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program v teoretické výuce poskytuje znalosti, které tvoří základ potřebný k výkonu povolání farmaceutického asistenta:
Program v teoretické výuce poskytuje znalosti:
· které umožní pochopit vzájemné působení léčivé látky a živého organizmu, a to v anatomii, fyziologii, patologii, chemii, mikrobiologii, farmaceutické botanice, analýze léčiv, základech radiační ochrany,
· chemii léčiv, farmakologii, přípravě léčivých přípravků, farmakognozii, kontrole léčivých přípravků, zdravotnických prostředcích.
V rámci praktického vyučování poskytuje dovednosti a znalosti:
· v přípravě a kontrole léčivých přípravků připravovaných na lékařské předpisy i do zásoby, ve výdeji léčivých přípravků, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis, ve výdeji a prodeji zdravotnických prostředků.
Obsahem vzdělávání jsou dále:
· vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti a které pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Jedná se např. o psychologii a komunikaci, sociologii, právo, problematiku národnostních menšin a edukaci pacientů,
· vybrané výzkumné metody používané ve farmacii, vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd (biofyziky, biochemie, radiologie, epidemiologie a hygieny) a základů managementu,
· vzdělávání v cizím jazyce včetně základů latinského jazyka. Program rozvíjí počítačovou gramotnost studentů, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT), které má především aplikační charakter.