Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  53-41-N/11 Diplomovaná dětská sestra


Obor vzdělání:  53-41-N/5. Diplomovaná dětská sestra


Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s MŠMT vydalo kvalifikační standard přípravy, kterým se specifikují požadavky na vzdělávací programy pro všechny vyšší odborné školy zdravotnické. Tím je určen společný základ výše uvedeného vzdělávacího programu a ten je tedy vyučován na jednotlivých školách jen v nepatrných obměnách.


Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávací program připravuje k výkonu povolání dětské sestry jako zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Program splňuje požadavky právních dokumentů ČR a směrnic EU na odbornou teoretickou a praktickou přípravu dětských sester.

Cílem vzdělávacího programu je příprava studentů k výkonu činností dětské sestry. Program se zaměřuje na rozvoj schopností poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu dětem všech věkových skupin, včetně zdravých, nemocných, zdravotně znevýhodněných, s poruchami duševního zdraví a umírajících. Studenti se naučí vykonávat návštěvní službu, hodnotit domácí prostředí z hlediska zajištění zdravého vývoje dítěte a poskytovat rady a pomoc v oblasti hygieny, kojení, výživy, vyprazdňování, plánu povinného očkování, preventivních prohlídek a dispenzární péče. Důraz je kladen na prevenci vzniku úrazů, domácího násilí, šikany a závislostí v dětském věku.

Program také připravuje studenty na účast při porodech, provádění prvního ošetření novorozence, včetně případného zahájení resuscitace, sledování termoneutrálního prostředí a bezproblémové adaptace novorozence. Studenti budou edukováni v péči o novorozence a v komunikaci s matkami. Důležitou součástí je schopnost zhodnotit aktuální zdravotní stav a biopsychosociální a spirituální potřeby dítěte ve všech věkových obdobích a v různých životních situacích. Studenti se naučí sledovat a vyhodnocovat psychomotorický vývoj dítěte, vytvářet stimulující prostředí pro jeho zdravý vývoj a činit opatření k zamezení vzniku psychických deprivací.

Dalším cílem programu je příprava studentů na poskytování a zajišťování ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte všech věkových skupin. Tato péče směřuje k podpoře, posílení a udržení zdraví, prevenci vzniku onemocnění a komplikací. V případě nevyléčitelně nemocných a umírajících dětí je kladen důraz na projevení úcty, podpory, zmírnění bolesti a utrpení a doprovázení. Studenti se naučí metodicky vést a organizovat výchovnou péči o děti, vypracovávat programy výchovné péče a aktivit, doporučovat úpravu prostředí, vhodné hračky a výchovné pomůcky. Komunikace s dětmi a jejich rodinami, s ohledem na kulturní zvyklosti různých komunit žijících v ČR, je rovněž součástí programu.

Program klade důraz na edukaci dětí, rodičů a zákonných zástupců ve výchově a ošetřovatelské péči o dítě v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti se naučí spolupracovat s ostatními institucemi v oblasti péče o dítě a rodinu, zvládat techniku rozhovoru s rodiči v náročných životních situacích, vést matky ke správnému přístupu ve výživě dítěte a poskytovat laktační poradenskou činnost. Samostatné rozhodování v oblasti ošetřovatelství, které se týká péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění a úrazů, a poskytování odborné první pomoci je také klíčovou součástí programu.

Vzdělávací program rovněž připravuje studenty na přispívání k profesionalizaci oboru ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení dětské sestry ve společnosti. Studenti budou seznámeni s aktuálním stavem rozvoje ošetřovatelské praxe v ČR i v zahraničí, podílet se na výzkumné činnosti, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce. Orientace v právním řádu ČR, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb, a pochopení úlohy Světové zdravotnické organizace a právních předpisů EU týkajících se zdravotní a sociální politiky jsou rovněž součástí programu. Studenti budou seznámeni s mezinárodními dokumenty týkajícími se práv dětí, jako je Úmluva o právech dítěte, a s doporučeními o stavu naplňování práv dětí v ČR.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Program v teoretické výuce poskytuje základ potřebný pro poskytování ošetřovatelské péče a výchovy dětí všech věkových skupin a zahrnuje znalosti:

·    z odborné latinské terminologie, anatomie, fyziologie, patologické fyziologie, patologie, mikrobiologie a epidemiologie, genetiky a prenatální diagnostiky, imunologie, základů biofyziky, biochemie, hematologie a transfuzního lékařství, toxikologie, klinické propedeutiky, farmakologie, včetně základních znalostí o zdravotnických prostředcích a manipulaci s nimi, základů radiační ochrany, ochrany a podpory veřejného zdraví včetně prevence nemocí, včasné diagnózy nemocí, o vztahu mezi zdravotním stavem, fyzickým a vlastním sociálním prostředím pacienta a o jeho chování, výchovy ke zdraví, zdravého životního stylu včetně prevence nemocí, úrazů a závislostí, výživy dítěte a dietetiky a léčebně rehabilitační péče,

·    v ošetřovatelství a klinických oborech, a to v historii, charakteru a etice ošetřovatelství, v obecných zásadách péče o zdraví, komunitní péči, ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii, neonatologii a dalším lékařským oborům, zejména k dětské chirurgii, ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí, dětské neurologii, dětské a dorostové psychiatrii, dětské gynekologii, dětské onkologii a hematoonkologii, dětské otorinolaryngologii, oftalmologii, dětské dermatovenerologii, infekčnímu lékařství a zubnímu lékařství, v ošetřovatelské péči v dětských domovech pro děti do 3 let věku a při poskytování léčebně rehabilitační péče, v dětské paliativní péči, v intenzivní péči.

V rámci praktického vyučování poskytuje dovednosti a znalosti:

·    v ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii a dalším lékařským oborům, zejména k péči o matku a novorozence, dětské chirurgii, ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí, dětské a dorostové psychiatrii, dětské gynekologii, intenzivní péči o dítě, dětské paliativní a komunitní péči, zubnímu lékařství a dále dovednosti umožňující podílet se na výchovné péči o děti všech věkových skupin a praktickém výcviku zdravotnických pracovníků.

Obsahem vzdělávání jsou dále:

·    vybrané sociální disciplíny, které umožňují lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti, jakož i vztah mezi zdravotním stavem a fyzickým i sociálním prostředím člověka, a které pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Jedná se např. o psychologii a komunikaci, sociologii, právo, problematiku národnostních menšin a multikulturního a transkulturního ošetřovatelství, edukaci pacientů,

·    vybrané výzkumné metody používané v ošetřovatelství, vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd (biofyziky, biochemie, radiologie, farmakologie, epidemiologie a hygieny) a základů managementu,

·    vzdělávání v cizím jazyce včetně základů latinského jazyka. Program rozvíjí počítačovou gramotnost studentů, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT), které má především aplikační charakter a je zaměřeno na seznámení studentů se speciálními programy pro zdravotnictví, na využívání IKT v ošetřovatelské praxi a jako zdroje informací.


Zpět