Vzdělávací program: 41-31-N/02 Agroturistika
Obor vzdělání: 41-31-N/.. Zemědělství
Škola: Vyšší odborná škola a Střední odborná škola zemědělsko-technická, Dr. Veselého 343, Bystřice nad Pernštejnem
Charakteristika vzdělávacího programu
Vstupní předpoklady žáka
Do prvního ročníku studijního oboru Agroturistika jsou přijímáni uchazeči, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou a při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí, zájmů a zdravotní způsobilosti, které stanoví ředitel školy.
Délka vzdělávacího programu
Délka vzdělávacího programu v denní formě je 3 roky včetně odborné praxe.
Pojetí a cíl vzdělávacího programu
Vyšší odborné vzdělávání studijního oboru Agroturistika je zřizováno s cílem připravit absolventy středních škol pro novou podnikatelskou aktivitu. Tato aktivita se jeví jako nezbytná vzhledem k současné transformaci zemědělství a požadavku zavádět útlumové programy v oblastech s malou intenzitou zemědělské výroby, jakými nesporně jsou zejména oblasti horské a podhorské.
Agroturistika by měla napomáhat zvyšování hodnot zemědělské krajiny a její tvorbě v souladu se zákonitostmi ekologické rovnováhy, měla by, ale také současně přispívat k hospodářskému rozvoji regionu, rozšířit pracovní příležitosti, poskytnout nové formy seberealizace obyvatelům venkova, zvýšit jejich příjmy a tak vytvořit předpoklady k uchování a rozšíření venkovského osídlení.
Uvedený obor je podnikatelská činnost, která, má-li být s úspěchem provozována na soukromých farmách, předpokládá značný rozsah vědomostí, a to z více oborů, především zemědělství a tržní ekonomiky, marketingu, managementu a práva. Není myslitelná bez předchozí cílené přípravy budoucích podnikatelů.
Vzhledem k náročnosti studia je nutná návaznost na stupeň středoškolského vzdělávání ukončeného maturitou. Obor předchozího středoškolského vzdělání nebude limitující pro přijímání do vyššího odborného studia, bude však respektován učebním plánem, který musí pro absolventy jiné než zemědělské školy počítat s předmětem základy zemědělské výroby v prvním studijním období.
Výuka rozšiřuje vzdělání absolventů středních odborných škol a gymnázií v oboru Agroturistika. Současný útlum zemědělské výroby na Českomoravské vysočině vyžaduje potřebu hledat nové aktivity v zemědělství, které by zabránily úbytku obyvatel na venkově.
Značná část zemědělské výroby na Vysočině je omezována tím, že se nachází v „Chráněné krajinné oblasti Českomoravská vysočina“ a rovněž v pásmech hygienické ochrany. Relativně čisté životní prostředí dává předpoklad k rozvíjení ekoturistiky a zejména agroturistiky.
Poněvadž na Vysočině nebyly s touto činností zkušenosti, bylo zavedení oboru Agroturistika na naší škole velmi žádoucí. S tímto oborem máme určité zkušenosti, neboť 1. 9. 1995 byl obor Agroturistika otevřen v rámci pomaturitního specializačního studia. Pro otevření VOŠ v roce 1996 tak byly vytvořeny odborné i materiální předpoklady včetně vhodných pracovišť. Rádi bychom v této činnosti pokračovali ve tříletém studijním oboru.
Charakteristika vzdělávacího programu
Obsah všeobecného a odborného vzdělávání je vymezen v následujících obsahových okruzích. Učivo obsahových okruhů je rozpracováno ve vyučovacích předmětech. Cílem přípravy je, aby si uchazeči osvojovali učivo ve vzájemných souvislostech. Důraz je kladen na rozvíjení klíčových kompetencí a na osvojování dovedností před získáváním vědomostí, které mají časově omezenou platnost.
Všeobecné vzdělávání - rozšiřuje a prohlubuje znalosti ze střední školy a ve svých jednotlivých složkách konkretizuje vzdělávací cíle, které naplňují profil absolventa. Poznatky, jež tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují studentům vyučovací předměty jazykové, tělesné a sportovní činnosti.
Jazykové vzdělávání je zastoupeno cizím jazykem a rozvíjí komunikativní kompetence studentů a učí je používat jazyka jako prostředku k dorozumívání, myšlení a výměně informací, podílí se na celkové kultivaci jejich vyjadřování a chování. Výuka cizího jazyka navazuje na řečové dovednosti a jazykové znalosti, které studenti získali v daném jazyce na střední škole a dále se rozvíjí. Studenti jsou vedeni k dovednosti užívat cizí jazyk nejen pro potřeby běžné společenské komunikace, ale i pro potřeby odborné komunikace týkající se studované problematiky a budoucí pracovní činnosti studentů.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na rozvoj návyků směřujících k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého jedince
Odborné vzdělávání - při stanovení odborného obsahu studijního oboru se vycházelo z toho, že rozvíjející se tržní ekonomika vede stále více lidí k samostatnému podnikání. Protože se jedná o vyšší odborné studium, klade se hlavní důraz na osvojení vědomostí a dovedností v oblasti ekonomické, turistické a zemědělské. Cílem všech odborných předmětů je poskytnout studentům dostatečné znalosti o agroturistice a naučit je tyto znalosti využívat v situacích, se kterými se budou jako zaměstnanci a podnikatelé setkávat.
Nedílnou součástí odborného vzdělávání je i znalost zákonů a právních předpisů potřebných pro podnikatelskou činnost, agroturistickou činnost a předpisů týkajících se BOZP a hygieny práce. Kromě odborných znalostí je jedním z činitelů agroturistických úspěchů také dovednost jednat s lidmi, tzn. dovednost kultivovaně, v souladu s etickými, společenskými a jazykovými normami řešit různé pracovní situace a motivovat spolupracovníky a zákazníky v souladu se svými záměry.
Organizace výuky
Studium je organizováno jako tříleté denní pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou a kteří při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí, zájmů a zdravotní způsobilosti. Školní vyučování ve školním roce trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka, 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu a 2 týdny tvoří časová rezerva. Školní rok je rozdělen na zimní a letní období. Studium je ukončeno absolutoriem. Dokladem o dosažení vyššího odborného vzdělávání je vysvědčení o absolutoriu a diplom absolventa vyšší odborné školy. Označení absolventa vyšší odborné školy, které se uvádí za jménem, je „diplomovaný specialista“ (zkráceně „DiS“).
- vymezení rozsahu a formy teoretické přípravy, konzultačních hodin samostudia,…
Teoretická příprava je členěná na tři roky ( šest období), v prvním ročníku v rozsahu 32 týdnů, ve druhém 24 týdnů a ve třetím 22 týdnů. Konzultační hodiny vypisuje odborný učitel daného předmětu podle rozvrhu na daných školní rok. Po zimním období a letním období v příslušném ročníku následuje třítýdenní samostatné studium a získání hodnocení v řádném termínu.
- obsah vzdělávání ve vzdělávacím programu uspořádaný do předmětů
Vzdělávání ve studijním oboru Agroturistika je rozděleno na povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Povinné jsou dále členěny do pěti skupin:
- odborné zemědělské – pěstování rostlin, chov zvířat, zpracování zemědělských výrobků, myslivost a ochrana zvěře, základy zemědělské výroby
- odborné turistické – ekologie a krajina, ochrana a tvorba životního prostředí, stavební tvorba, turistický ruch, ubytování, stravování, tradiční lidová kultura, průvodcovské služby, absolventský seminář
- odborné ekonomické – etika podnikání, právní nauka a podnikání, účetnictví, marketing a finanční řízení podniku, aplikovaná ekonomika, technika administrativy, výpočetní technika
- všeobecně vzdělávací – cizí jazyk, zeměpis, psychologie, tělesná a sportovní činnost
- praxe – učební, individuální a odborná individuální
V rámci povinně volitelných předmětů si studenti volí mezi lyžařským kurzem v zimním období prvního ročníku nebo cykloturistickým kurzem v letním období prvního ročníku, cizí jazyk a konverzaci z cizího jazyka.
V případě volitelného předmětu si může student zvolit konverzaci z druhého cizího jazyka.
V rámci mimoškolní činnosti je studentům k dispozici jezdecký oddíl, dopravní výchova s možností získání řidičského oprávnění všech skupin a informatika.