Vzdělávací program: 3741N03 Provoz a ekonomika dopravy
Obor vzdělání: 3741N/.. Doprava
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň (n)
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vyšší odborné studium Provoz a ekonomika dopravy připravuje teoreticky i prakticky odborné pracovníky pro oblast dopravní, logistické, přepravní, zasilatelské a obchodní činnosti. Studium je orientováno na hlubší osvojení znalostí a dovedností, které umožní absolventům efektivně působit v různorodých pozicích dopravních firem nejen v České republice, ale i v evropském kontextu.
Program se zaměřuje na zprostředkování nejnovějších poznatků z oblasti provozu a ekonomiky dopravy. Důležitou součástí je získání znalostí a praktických dovedností v oblastech dopravní a přepravní legislativy, organizace a technologie dopravy, obchodního práva, marketingu a managementu. Hlavní důraz je kladen na praktickou aplikaci teoretických znalostí, což podporuje souvislá odborná praxe i zaměření absolventských prací.
Cílem vzdělávacího programu je vybavit studenty komplexními odbornými znalostmi významnými pro řídící a organizační činnosti v dopravních společnostech. Studium podporuje jejich osobnostní rozvoj, schopnost samostatného rozhodování, flexibilitu a důležité komunikační dovednosti. Součástí vzdělávání je i odborné jazykové vzdělání, které přispívá k lepší orientaci v oboru a k profesnímu uplatnění na mezinárodní úrovni.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu zahrnuje jak široký základ obecného vzdělávání, tak i rozsáhlou specializaci v odborných oblastech. Jazykové vzdělávání je zaměřeno na rozvoj komunikativních dovedností studentů včetně odborné terminologie nezbytné pro orientaci v dopravní a ekonomické oblasti. Tento aspekt vzdělávání podporuje rozšiřování kulturního rozhledu studentů a jejich schopnost komunikace na mezinárodní úrovni.
Ekonomické vzdělání poskytuje základní znalosti z oblasti podnikové ekonomiky, účetnictví, marketingu a managementu. Studenti jsou seznamováni s principy daňové soustavy a manažerského účetnictví, což jim umožňuje kvalifikovaně rozhodovat o ekonomických a finančních otázkách v rámci řízení dopravních firem. Praktické znalosti jsou prohlubovány v průběhu odborných praxí a v rámci projektově orientované výuky.
Významná složka programu se zaměřuje na organizaci a technologii dopravy, kde studenti získávají znalosti o železniční, silniční, vodní a letecké dopravě. Důležitá je také přepravní legislativa a logistické procesy, které jsou nedílnou součástí fungování moderních dopravních firem. Studenti si osvojují schopnosti řešení praktických úkolů, jako je tvorba přepravních řádů, optimalizace dopravních tras nebo aplikace informačních technologií v dopravě.
Matematické vzdělání zahrnuje základy diferenciálního a integrálního počtu, které studenti využívají při finančních a logistických analýzách. Program také rozvíjí finanční gramotnost studentů, což zahrnuje schopnost posoudit výhodnost finančních produktů a jejich aplikaci v soukromé i profesní sféře.
Bezpečnost práce a ochrana zdraví je nedílnou součástí programu. Studenti jsou důkładně seznamováni s právními normami a technologickými postupy, které zajistí bezpečný a efektivní provoz v rámci dopravních firem. Tato vědomí jsou prakticky aplikována během odborných praxí, které probíhají v reálných podmínkách dopravních a logistických společností.
Studium zahrnuje také rozsáhlou odbornou praxi v rozsahu 16 týdnů, která probíhá ve třetím ročníku studia. Během této praxe studenti začínají zpracovávat absolventskou práci, jejíž téma je stanoveno ve spolupráci s partnerskými firmami a odráží aktuální potřeby praxe. Tím se zajišťuje vysoká relevantnost a využitelnost nabytých znalostí a dovedností v profesním životě absolventů.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávání v oboru Doprava je výchova odborníků, kteří budou schopni po absolvování studia uspět ve funkcích zajišťujících a řídích práci v jednotlivých druzích dopravy.
Cílovým požadavkem, který je naplňován během celé doby studia, je komplexní rozvoj studentů tj. nejen po stránce vědomostí, dovedností a praktických zkušeností, ale také po stránce hodnotové orientace, postojů a schopností obecně lidských.
Pro dynamicky se rozvíjející trh a rychle se měnící pracovní činnosti ve všech oborech možného uplatnění absolventů musí studium naplňovat požadavek na zvládnutí kompetencí:
Klíčové kompetence:
· samostatné řešení problémů
· připravenost nést odpovědnost za vlastní rozhodnutí
· dovednost přizpůsobovat pružně práci požadavkům doby
· dovednost pracovat v různých týmech
· informační a funkční gramotnost v oblasti informačních a komunikačních technologií
· loajalita vůči zaměstnavateli
· celoživotní učení, sebepoznávání a poznávání druhých
· komunikační dovednosti
· vedení lidí
Odborné kompetence:
· znalost dvou cizích jazyků
· znalost právního prostředí
· schopnost definovat, analyzovat a řešit problémy výběrem z několika variant řešení problému
· znalost dopravní a přepravní technologie jednotlivých dopravních oborů
· znalost řízení jednotlivých druhů dopravy a ostatních náležitostí
· znalost ekonomiky firmy a firemních procesů
· orientace v problematice ochrany životního prostředí
· znalost konkrétních nástrojů pro plánování, organizování, vedení a kontroly a schopnost je efektivně uplatnit
· praktické znalosti z využívání aplikačního softwaru
· reprezentace společnosti na jednání s obchodními partnery a dalšími subjekty
· sledování a posuzování vývojových trendů v oboru
· schopnost vypracovat a obhájit absolventskou práci
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program poskytuje komplexní znalosti v několika klíčových obsahových okruzích: všeobecných, odborně technických, ekonomických a právních. Doplňuje je odborná praxe a nabídka volitelných předmětů, které umožňují prohloubit specifické dovednosti studentů.
Všeobecné předměty se zaměřují na rozvoj základních komunikačních, jazykových a analytických dovedností, které jsou pro tento obor zásadní. Anglický jazyk, vyučovaný po celou dobu studia, umožňuje studentům osvojit si nejen obecný, ale i odborný jazyk potřebný v dopravním a logistickém sektoru. Matematika a statistika jim poskytují základy pro analytické myšlení, které uplatní při práci s daty a při plánování logistických a dopravních procesů. Znalosti z oblasti písemné a elektronické komunikace, komunikační dovednosti i znalosti z psychologie jim pomohou při práci s lidmi v provozním i manažerském prostředí.
Odborně technické předměty poskytují znalosti z oblasti dopravní technologie, provozu a infrastruktury. Seznamují studenty s charakteristikami a specifiky jednotlivých dopravních prostředků a technologií i s bezpečností a efektivitou dopravních procesů. Další předměty poskytují široký pohled na různé dopravní prostředky a způsoby přepravy z hlediska jejich technických vlastností a ekonomických nároků.
Ekonomické a právní předměty připravují na zvládnutí řízení a administrativy v dopravních firmách a organizacích. Základy ekonomických a manažerských dovedností a podniková ekonomika a účetnictví jim umožňují rozumět principům finančního řízení a podnikového hospodářství. Ekonomika dopravního podniku se zaměřuje na specifické aspekty řízení dopravních organizací a poskytuje hlubší vhled do fungování ekonomiky v kontextu dopravy. Právo pak přináší nezbytné povědomí o právních normách a regulacích, které se týkají dopravy a logistiky.
Odborná praxe hraje klíčovou roli v aplikaci teoretických poznatků v reálném pracovním prostředí. Díky ní studenti získávají praktické zkušenosti, které jim umožňují lépe se připravit na budoucí zaměstnání, osvojit si běžné postupy a nástroje používané v praxi a posílit své schopnosti samostatné práce.
Volitelné předměty zaměřené na rozšíření jazykových dovedností v němčině, nabízejí studentům příležitost osvojit si další cizí jazyk