Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 36-41-N/04 Stavebnictví


Obor vzdělání: 36-41-N/.. Stavebnictví


Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Cílem vzdělávání v oboru Stavebnictví je výchova odborníků, kteří budou schopni po absolvování studia uspět v oboru dle zaměření, tj. Stavby pozemní, Stavby inženýrské a Požární bezpečnost staveb a technologií.


Cílovým požadavkem, který je naplňován během celé doby studia, je komplexní rozvoj studentů tj. nejen po stránce vědomostí, dovedností a praktických zkušeností, ale také po stránce hodnotové orientace, postojů a schopností obecně lidských.


Pro dynamicky se rozvíjející trh a rychle se měnící pracovní činnosti ve všech oborech možného uplatnění absolventů musí studium naplňovat požadavek na zvládnutí klíčových kompetencí:

  • samostatné řešení problémů
  • připravenost nést odpovědnost za vlastní rozhodnutí
  • dovednost přizpůsobovat pružně práci požadavkům klientů
  • dovednost pracovat v různých týmech
  • informační a funkční gramotnost v oblasti informačních a komunikačních technologií
  • loajalita vůči zaměstnavateli
  • celoživotní učení, sebepoznávání a poznávání druhých
  • komunikační dovednosti
  • vedení lidí


Odborné kompetence:

  • Znalost dvou cizích jazyků
  • Znalost právního prostředí
  • Aplikace matematiky při řešení problémů ve stavební praxi
  • Orientace ve stavebních materiálech
  • Znalost ekonomiky stavební firmy
  • Orientace v problematice ochrany životního prostředí
  • Schopnost provedení projektové dokumentace
  • Praktické znalosti z využívání aplikačního softwaru
  • Znalost problematiky navrhování, přípravy a realizace staveb
  • Schopnost vypracovat  a obhájit absolventskou práci


Kompetence jsou chápány  jako dynamický soubor širších kvalit umožňující vykonávat danou profesní činnost na žádoucí úrovni. Jsou to kvality, které budou studenti schopni rozvíjet celý život.

        

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Obsah vzdělávacího programu je tvořen předměty všeobecnými, odbornými a povinně profilovými dle zaměření a předmětem Praxe (odborná souvislá ve firmách). Jednotlivé předměty jsou dále děleny na přednášky a praktická cvičení, na která jsou studenti rozděleni na menší skupiny. Kritériem dělení je v technických předmětech počet  měřící techniky, počet počítačů apod. nebo kritérium pokročilosti v daném předmětu (dělení na začátečníky, mírně a středně pokročilé apod.).


Na praktických cvičeních studenti během studia vypracovávají celou řadu samostatných úkolů a projektů s možností konzultovat s vyučujícími postupy řešení a vše zpracovávat v moderně vybavených odborných učebnách. V 1. ročníku studia jsou studenti rozděleni na praktická cvičení v odborných předmětech dle vstupních znalostí z dané problematiky na začátečníky a pokročilé a těmito skupinami je pracováno individuálně. Ve 3. ročníku studia absolvují studenti odbornou souvislou praxi ve firmách.   


Studenti ve 3. ročníku studia vypracovávají absolventskou práci. Důraz při vypracování absolventské práce je kladen na vlastní samostatnou  práci studenta při řešení úkolu ve studovaném oboru a zaměření. Studenti mají  vypracováním práce prokázat schopnost samostatně řešit odborný problém v oboru studia. Obecně to zahrnuje zejména schopnost analyzovat daný problém, schopnost nalézat několik způsobů řešení zadaného problému včetně teoretického základu pro navržené varianty, hledání nejvhodnější varianty na základě rozboru, argumentů a požadavků zadavatele. Nedílnou součástí je závěrečné zhodnocení splnění zadaného tématu a konkrétní doporučení pro zadavatele v souvislosti s řešením úkolu.


Vedoucí absolventské práce a oponent vypracovávají písemný posudek práce a jsou přítomni při vlastní obhajobě absolventské práce u závěrečného absolutoria.




Zpět