Vzdělávací program: 36-41-N/02 Pozemní stavby
Obor vzdělání: 36-41-N/.. Stavebnictví
Škola: Vyšší odborná škola stavební a Střední průmyslová škola stavební arch. Jana Letzela, Pražská 931, Náchod
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program Pozemní stavby je denní vyšší odborné studium o délce tři roky, které studenty připravuje převážně na praktické zvládnutí problematiky přípravy a výstavby pozemních staveb všeho druhu.
Vzdělávací program přímo navazuje na středoškolské studijní obory 36-41-M/001 Pozemní stavitelství a 36-47-M/001 Stavebnictví, přičemž tyto obory specifickým způsobem rozvádí, prohlubuje a doplňuje o další disciplíny související s navrhováním a zejména s vlastní realizací stavebních objektů. Prvořadým úkolem studijního oboru je výchova skutečně kvalifikovaných odborníků, kteří budou schopni se plně podílet na tvorbě technicky i technologicky dokonalých stavebních děl, řešených s použitím konstrukcí podle současných poznatků vědy, výzkumu a vývoje a s použitím nejvhodnější technologie a dostupných materiálů. Při přímé účasti studentů na realizaci stavebních objektů v rámci praktické přípravy v průběhu vyššího studia se předpokládá i získání dostatečných praktických znalostí a rovněž i základních manuálních dovedností pro provádění některých stavebních prací.
Koncepce vzdělávacího programu Pozemní stavby vyplývá z celkové změny společensko ekonomické struktury, kdy ve stavebnictví dochází k výrazným změnám metod a způsobů stavění. Architektonická pestrost navrhovaných objektů i nově dostupná materiálová základna s sebou nesou vyšší nároky na správné konstrukční řešení budov, na jejich hospodárnost a na bezchybnou technologii celého procesu výstavby. Tato skutečnost znamená, že se podstatně zvyšují nároky na kvalitu nejen architektů a stavebních inženýrů, ale současně i na kvalitu a profesionalitu stavebních techniků všech stupňů.
Vzdělávací program vychází z těsné souvislosti architektonické, stavební a dokonale funkční stránky objektů a chápe objekt jako celek. Vyžaduje proto, aby se student seznámil s hodnotou stavby a na základě komplexních znalostí odpovědně postupoval při jejím návrhu, přípravě i vlastní realizaci. Nedílnou součástí studia je průběžné získávání intelektuálních i manuálních dovedností.
Úkolem vzdělávacího programu Pozemní stavby je respektování všech souvislostí směřujících k získání potřebných intelektuálních dovedností, a návaznost praxe, vedoucí k získání základů manuálních dovedností řemeslných. Proto se předpokládá podíl studentů na produktivní činnosti v celém průběhu studia u odborných firem a organizací, a to v souvislosti s obsahovou náplní učiva. Bezprostřední spojení teoretické přípravy s odbornou praxí je zakotveno přímo v pojetí vzdělávacího programu Pozemní stavby a promítá se do profilu absolventa.
Charakteristika obsahu vzdělání
Obsah vzdělání je stanoven tak, aby studenti po úspěšném absolvování studia a po určité velmi krátké době zapracování mohli kvalifikovaně vykonávat náročné činnosti technickohospodářských pracovníků v dané oblasti stavebnictví.
Charakteristika obsahu vzdělání vzdělávacího programu Pozemní stavby navazuje na základ, zahrnutý v pojetí oborů 36-41-M/001 Pozemní stavitelství a 36-47-M/001 Stavebnictví. Vzhledem k této skutečnosti je obsah vzdělání v zimním období prvního ročníku vyšší odborné školy koncipován tak, aby absolventi středních škol nestavebního zaměření získali mimo jiné i základní znalosti ze stavitelství nutné pro úspěšné studium programu Pozemní stavby, avšak současně aby pro absolventy středních odborných škol se stavebním zaměřením bylo studium v zimním období prvního ročníku vyšší školy studiem výrazně rozšiřujícím jejich dosavadní vědomosti a dovednosti. Celé vzdělání obsažené ve vzdělávacím programu Pozemní stavby pak zahrnuje vedle složky všeobecného vzdělání i složku vzdělání odborného a specifického odborného. Nedílnou součástí vyššího studia je náročná praktická příprava, která se uskutečňuje průběžně po celou dobu studia.
Poznatky, které tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují studentům vyučovací předměty cizí jazyk odborný, matematika, fyzika, konstruktivní geometrie a výpočetní technika. Do všeobecně vzdělávací složky rovněž patří i volitelný vyrovnávací předmět, předmět společenskovědní a týdenní sportovní kurs.
Učivo cizího jazyka vytváří v návaznosti na učivo střední školy další řečové dovednosti, které jsou nezbytné pro aktivní samostatné jednání ve vzniklé cizojazyčné odborně zaměřené komunikativní situaci. Prvořadým úkolem je zde vytvoření dovednosti samostatného čtení nebo studia odborného textu, zejména časopiseckého, reklamní literatury, technické dokumentace a další literatury potřebné pro práci technickohospodářského pracovníka, pro rozvíjení jeho odborných zájmů a potřeb dalšího celoživotního vzdělávání.
Učivo matematiky je specifické tím, že kromě funkce všeobecně vzdělávací má ve vzdělávacím programu Pozemní stavby i funkci průpravnou. Navazuje na učivo matematiky vyučované na středních průmyslových školách a na přiměřené úrovni poskytuje studentům soubor nezbytných matematických vědomostí a dovedností z vyšší matematiky.
Obdobný charakter má i učivo fyziky, které výrazně umožňuje porozumět přírodním zákonům i jejich vzájemným souvislostem a učí logickému myšlení i logickému řazení poznatků.
Průpravný charakter má vyučovací předmět konstruktivní geometrie, který rozvíjí prostorovou představivost studentů a vede je k přesnému grafickému vyjádření představy. Učivo předmětu navazuje na látku středoškolské deskriptivní geometrie, kterou výrazným způsobem prohlubuje a rozšiřuje.
Učivo předmětů výpočetní technika, systémy CAD a systémy pro výpočty stavebních konstrukcí připravuje studenty k tomu, aby byli schopni účelně a účinně využívat výpočetní techniku jak při své práci po absolvování školy, tak i v průběhu studia v jiných vyučovacích předmětech. Učivo uvedených tří předmětů předpokládá u studentů již dobré znalosti práce s počítačem. Po prohloubení dovedností práce s kancelářskými programy spočívá těžiště výuky ve zvládnutí některých ze špičkových aplikačních programů pro stavebnictví (Cadcon, ArchiCad, Spirit, Nemetschek, FEAT, SCIA ESA PT), které se výrazně uplatňují při navrhování stavebních objektů a konstrukčních systémů budov.
Volitelný vyrovnávací předmět umožňuje studentům výrazněji rozšířit své znalosti z vybraného všeobecně vzdělávacího předmětu. Předmět společenskovědní pak seznamuje studenty s různými pohledy na historický vývoj našeho státu.
Obsahem odborné a specifické odborné složky vzdělání jsou vyučovací předměty, které zásadním způsobem vytvářejí profil absolventa a připravují ho pro jeho budoucí uplatnění v oboru. Patří sem především vyučovací předměty nauka o materiálech, konstrukce pozemních staveb, vícepodlažní a halové objekty, technická zařízení budov, poruchy a rekonstrukce budov, nauka o budovách, požární ochrana budov, stavební mechanika, technická pružnost a pevnost a dále vyučovací předměty, které obsahují náročné učivo speciálně zaměřené pro daný studijní obor. Jsou to zejména vyučovací předměty betonové a zděné konstrukce, dřevěné a ocelové konstrukce, právní předpisy a stavební legislativa. Problematika vyučovaná ve všech jednotlivých předmětech je výrazně zaměřena na vytváření kvalitního stavebního díla v souladu s nejnovějšími poznatky vědy a výzkumu. Učivo poskytuje znalosti podstaty jevů, zákonitostí a vztahů technologických, provozních, ekonomických i ekologických.
Dalšími specifickými odbornými předměty, které úzce souvisejí se studovaným oborem, jsou vyučovací předměty stavební fyzika a stavební geodézie.
Osobní zaměření studentů v souladu s jejich schopnostmi a zájmy umožňuje učivo profesních modulů. Soubory povinně volitelných předmětů sdružené do tří profesních modulů tak ve druhé polovině studia dotvářejí specifický charakter vzdělávacího programu, doplňují odborné učivo a umožňují studentům zvolit si zaměření vzdělávacího programu, které je jim nejbližší. Vzdělávací program Pozemní stavby tak nabízí zaměření Navrhování pozemních staveb, Realizace pozemních staveb a Ekonomika pozemních staveb.
Důležitou součástí studia je odborná praxe, jejíž význam vyplývá z poslání vyšších odborných škol, tj. vychovat odborníky, kteří jsou schopni téměř okamžitě nastoupit do řídících funkcí na stavbě, do správních orgánů či pracovat v projekčních kancelářích. Souvislá odborná praxe v úhrnné délce 18 týdnů tak umožňuje studentům získat dostatečné praktické znalosti při práci v projekční kanceláři, při řízení stavebních prací na stavbě a při činnostech v orgánu státní správy či samosprávy a současně získat i některé základní manuální dovednosti při provádění prací zejm. zednických, betonářských a tesařských, a to při práci na pracovištích předních stavebních firem z regionu. Tyto znalosti a dovednosti výrazně zkvalitňují studijní program snazším pochopením odborné teorie a následným uplatněním absolventů v odpovídající stavební praxi.
Příležitost k uplatnění individuálních zájmů i k rozšíření jazykových a odborných znalostí dává studentům učivo volitelných nepovinných předmětů. Tyto předměty tvoří systém, který umožňuje jednak soustavné studium dalšího živého jazyka, jednak rozšíření odborného profilu budoucího absolventa a zároveň i rozvíjení sportovní činnosti. Volitelné nepovinné předměty jsou z hlediska struktury i obsahu plně v kompetenci ředitele školy.
Na studenty se při studiu vzdělávacího programu, zejm. pak při praktické přípravě, vztahují příslušná ustanovení zákoníku práce, která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, péči o zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých. Kromě toho musí být respektovány i další platné zákony, vyhlášky, nařízení, metodické pokyny a jiné dokumenty, týkající se zajištění podmínek pro bezpečnost práce a ochranu zdraví.
Výuka a její organizace
Studium je organizováno jako denní o délce tři roky. Je rozděleno na dvě na sebe navazující etapy:
Studijní činnost studenta spočívá především v zadávané a učiteli kontrolované vlastní samostatné práci.
Formami organizované teoretické výuky jsou zejména přednášky, semináře, projekty, cvičení, laboratoře, řízené konzultace a exkurze. Praktická příprava se uskutečňuje formou odborné praxe na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a které mají se školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání.
Přednášky mají charakter teoretického výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Přednášející vysvětlí nejdůležitější partie stanovené obsahové náplně, zbývající části jsou zadány k individuálnímu studiu. Obsah přednášek odpovídá obsahu vzdělávání, který je uveden v učebním plánu.
Semináře a projekty jsou formy organizované výuky, při nichž je akcentována aplikace poznatků z přednášek a samostatná práce studentů za přítomnosti učitele. Významnou součástí této formy výuky je zpravidla prezentace výsledků vlastní práce studentů a diskuse. Škola vytváří podmínky pro tyto formy výuky zabezpečením přístupu studentů do knihovny, rýsoven, laboratoří, studoven a k počítačové síti.
Cvičení podporují zejména praktické zvládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému studiu při aktivní účasti studentů. Specifickým typem cvičení jsou laboratorní práce, práce na počítačích a výuka v terénu. Absolvování cvičení může být podmíněno kontrolovanou domácí přípravou.
Řízené konzultace jsou věnovány zejména konzultacím a kontrole úkolů zadaných k samostatnému zpracování. Mohou nahrazovat cvičení, příp. i jiné formy výuky. Organizovanou výuku doplňují individuální konzultace, které vycházejí z požadavků studentů.
Exkurze slouží zejména k tomu, aby si studenti ověřovali teoretické vědomosti získané výukou některých předmětů a seznamovali se s metodami práce v praxi.
Souvislá odborná praxe slouží k upevnění vědomostí a dovedností získaných studiem a k získání nových vědomostí a dovedností na základě poznání práce v podnicích a organizacích, v nichž studenti odbornou praxi vykonávají.
Vedoucí učitel studijní skupiny zveřejní nejpozději v den zahájení výukového období podrobný program výuky a rozvrh hodin. Program výuky obsahuje:
Účast na přednáškách je doporučená. Účast na ostatních formách organizované výuky je kontrolována a požadavky pro účast stanoví ředitel školy. Obecně je požadována docházka v rozsahu 75%. Studijní výsledky se ověřují průběžnou kontrolou studia a při zakončení předmětu zápočtem (z), klasifikovaným zápočtem (kl), zkouškou (zk) nebo jejich kombinací. Ředitel školy stanoví konečný termín, do kterého lze získat zápočet a klasifikovaný zápočet a dále konečný termín, do kterého lze konat zkoušky.
Do vyššího ročníku postoupí student, který úspěšně splnil podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem Pozemní stavby pro příslušný ročník.
Podmínky pro přijímání ke studiu
Podmínkou pro přijetí ke studiu ve vzdělávacím programu Pozemní stavby je dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání a úspěšné vykonání přijímací zkoušky. Písemná část přijímací zkoušky má formu testu všeobecných znalostí, ústní část potom má charakter pohovoru.