Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-47-N/19 Správce počítačových sítí pro malé a střední organizace


Obor vzdělání: 26-47-N/.. Informační technologie


Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávací program navazuje na znalosti matematiky, výpočetní techniky a fyziky ze střední školy a postupně uvádí studenty do odborné problematiky. Cílem vzdělávání programu je výchova odborníků, kteří budou schopni po absolvování studia odborně uspět v oblasti informačních technologií a zároveň budou mít schopnosti samostatných a flexibilních zaměstnanců, ale i potenciál k vlastnímu podnikání. K tomu je nezbytná specializační příprava, během které si student vybuduje nejen širokou znalostní bázi, ale získá také správné pracovní návyky. Klade si za cíl výchovu technicky zdatného odborníka, který je připraven zastávat profese samostatných programátorů, správců aplikací a správců operačních systémů a sítí. Absolvent je veden nejen k porozumění odborným a technickým problémům, ale také k pečlivosti, důslednosti, kultivovanosti, a obecně takovým mravním a etickým hodnotám, které patří k práci vzdělaného člověka.

Student získává především řadu komunikačních a jazykových kompetencí. Vedle studia anglického jazyka jsou zařazeny také předměty, kde se studenti učí efektivně zacházet s časem, plánovat si práci, prezentovat a obhajovat své výsledky, znát a správně používat odbornou terminologii apod. Mezi všeobecné předměty je zahrnuta matematika, která rozvíjí abstraktní a logické myšlení a vytváří aparát pro odborné předměty.

Odborné technické předměty představují těžiště oboru. Tvoří kompaktní celek, který respektuje vnitřní logiku studovaného oboru. Teoretické předměty a používání abstraktního matematického aparátu jsou ihned uváděny do souvislostí s praxí.

Další předměty doplňují výuku technické odbornosti o ekonomický a právní rozměr důležitý pro praktické uplatnění absolventa. Umožňují studentům orientaci ve vzájemných vazbách mezi různými subjekty na trhu, což je nezbytným předpokladem úspěšné práce v komerční sféře.

Do poslední třetiny studia je zařazena souvislá odborná praxe ve firmách. Na základě trojstranné smlouvy mezi školou, studentem a organizací pracuje student ve firmě dva dny v týdnu v zimním i letním období třetího ročníku. Během této doby získá cenné zkušenosti z praxe a rovněž zpracovává téma své absolventské práce. Praktická výuka je realizována i ve škole již od 1. ročníku, a to v podobě praktických cvičení. Studenti jsou zde rozděleni na menší skupiny a důsledně se seznámí s programovacími technikami, síťovými a webovými aplikacemi a jejich tvorbou, problematikou návrhu číslicových obvodů, mikroprocesorovou technikou, přenosem dat a otázkami přenosových prostředí včetně bezdrátových technologií. Tato praktická výuka je součástí odborných předmětů a není vyčleněna jako samostatný předmět.

Povinně volitelné předměty tvoří dva bloky. Student si volí vždy jeden předmět z každého bloku. Blok A je věnován osobnostnímu rozvoji a fungování jednotlivce v pracovním prostředí. Studijní témata se soustředí na duševní práci, vnitřní motivaci, práci s pamětí a rozvíjení studijních dovedností, včetně plánování času, stanovování cílů a péči o vlastní duševní zdraví. Blok B tvoří předměty zaměřené na zdokonalování prezentačních dovedností. V obecné rovině posiluje správné komunikační návyky, které v dnešní době potřebují posilovat nejen IT odborníci, učí pracovat s informacemi a konstruktivně a kriticky myslet. Nabízené předměty celkově vedou ke kompetencím, které lze využít nejen v profesním ale i v soukromém životě.

Volitelný předmět Personalistika je moderním prvkem, doplněním studia. Tvoří nadstavbu zaměřenou na personální práci a plánování lidských zdrojů. Vychází ze základů pracovního práva osvojených si v průběhu studia a navazuje náhledem na problematiku personální práce, takže pro studenta znamená průpravu pro práci na vedoucích pozicích včetně přípravy na roli zaměstnavatele.

Na závěr studia vypracovávají studenti absolventskou práci, jejímž zadavatelem je zpravidla firma, ve které student vykonává souvislou odbornou praxi. Důraz při vypracování absolventské práce je kladen na vlastní samostatnou práci studenta při řešení úkolu ve studovaném oboru a zaměření. Nedílnou součástí je závěrečné zhodnocení splnění zadaného tématu a konkrétní doporučení pro zadavatele v souvislosti s řešením úkolu.

Zpět