Vzdělávací program: 26-41-N/06 Elektrotechnika v inteligentních stavbách
Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika
Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program odráží postavení a smysl Vyšších odborných škol ve vzdělávacím systému. Navazuje na znalosti matematiky a fyziky ze střední školy, uvádí studenty do odborné problematiky, pečlivě buduje nezbytný teoretický základ a systematicky studenta orientuje na budoucí praxi odborného technika s příslušnou specializací. Klade si za cíl výchovu technicky zdatného odborníka, který je připraven zastávat profese samostatných elektrotechniků, technologů a projektantů v oblasti elektrotechniky. K těmto profesím je nezbytná specializační příprava, během které si student vybuduje nejen širokou znalostní bázi, ale získá také správné pracovní návyky. Absolvent je veden nejen k porozumění technickým problémům, ale také k pečlivosti, důslednosti, kultivovanosti, a obecně takovým mravním a etickým hodnotám, které patří k práci jakéhokoliv vzdělaného člověka.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Student získává především řadu komunikačních a jazykových kompetencí. Vedle studia dvou světových jazyků jsou zařazeny také předměty, kde se studenti učí efektivně zacházet s časem, plánovat si práci, prezentovat a obhajovat své výsledky, znát a správně používat odbornou terminologii apod. Mezi všeobecné předměty je zahrnuta matematika, která jednak rozvíjí abstraktní a logické myšlení, a jednak seznamuje studenty s vyšším matematickým aparátem, který se tradičně používá v oblasti elektrotechniky.
Předměty jsou řazeny tak, aby na sebe navzájem navazovaly, patřičně se doplňovaly a systematicky uváděly studenta do elektrotechnické praxe. Tvoří kompaktní celek, který respektuje vnitřní logiku studovaného oboru. Teoretické předměty a používání abstraktního matematického aparátu jsou ihned uváděny do souvislostí s technickou praxí. Do studijního plánu jsou postupně zařazovány obtížnější a specializační předměty. Těžiště studijního programu tvoří předměty Elektronické a zabezpečovací systémy, Automatizační a řídicí technika a Projektování elektroinstalací, kde se již prolíná tradičně silnoproudá elektrotechnika se slaboproudou. V poslední třetině studia se studenti důsledně seznamují také s ekonomickými, ekologickými a právními aspekty elektrotechniky, které provázejí realizaci jakéhokoliv projektu a je třeba je zohlednit už v projektové přípravě.
Předměty doplňují technické předměty o jejich ekonomický a právní rozměr. Umožňují studentům orientaci ve vzájemných vazbách mezi různými subjekty na trhu, což je nezbytným předpokladem úspěšné práce v komerční sféře. Absolvent se orientuje v základních právních předpisech, týkajících se budoucího profesního uplatnění. Předměty této skupiny zároveň představují oporu pro řešení ekonomických a právních otázek, které je třeba řešit při práci na projektech v odborných technických předmětech. Zvláštní pozornost je pak věnována otázkám bezpečnosti práce na elektrických zařízeních. V předmětu ENP je vyhrazen prostor také pro výuku zásad první pomoci při úrazu elektrickým proudem.
V 1. ročníku se praktická výuka realizuje v moderně vybavených dílnách a laboratořích školy. Studenti jsou zde rozděleni na menší skupiny a důsledně se seznámí s problematikou vlastní realizace elektroenergetických instalací a zabezpečovacích systémů. Předmět rozvíjí odborné technické předměty po praktické a realizační stránce. Závěr studia představuje souvislá odborná praxe ve firmách.
Nepovinný předmět Tělesná výchova je studentům nabízen jako volitelný. Studenti si jej mohou zapsat na základě svého individuálního zájmu o sport a pohyb jako součást svého životního stylu.
Vzdělávací program je koncipován jako jeden celek a neobsahuje dílčí zaměření. Vzhledem k vysokému nasazení výpočetní techniky v jednotlivých předmětech neobsahuje vzdělávací program ani zvláštní předměty zaměřené na ICT. Předpokládá se dostatečná znalost ovládání PC ze střední školy, která se v průběhu studia dále rozvíjí prostřednictvím vypracovávání ročníkových prací a výuky speciálního SW. V případě zájmu mají studenti možnost požádat o dodatečný kurz psaní všemi deseti prsty.