Vzdělávací program: 23-41-N/04 Management jakosti ve strojírenské výrobě a službách
Obor vzdělání: 23-41-N/.. Strojírenství
Škola: Vyšší odborná škola Strakonice a Střední průmyslová škola, Želivského 291, Strakonice
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Obor Management jakosti ve strojírenské výrobě a službách připravuje studenty pro strojírenské obory do oblasti technickohospodářských pracovníků se zaměřením na technologickou kontrolu, řízení jakosti, logistiku apod.
Teoretické znalosti studentů jsou na bazální úrovni potřebné v daném oboru a výuka je zaměřena hlavně na praktické dovednosti, na vytváření technických znalostí a schopností přímo použitelných v provozu.
Významnou součástí výuky je závěrečná odborná praxe – absolventská - v trvání 16 týdnů přímo na pracovištích skutečných podniků. Proběhne na závěr studia s přímou návazností na vypracování absolventské práce. Učitelé by měli studenty vést k samostatnosti, k chápání souvislosti mezi jednotlivými disciplínami a ke schopnosti využít svých znalostí při řešení profesních problémů za využití literatury a samostudia.
Vzdělávací program vyššího odborného studia bude pružně reagovat na aktuální stav rozvoje daného oboru a potřeby podniků v regionu. Proto je žádoucí, aby vzdělávací program byl operativně doplňován podle požadavků podniků zaměstnávajících absolventy oboru a průběžně hodnocen a konzultován s odborníky z praxe, hlavně v našem regionu. Jednotlivá aktuální témata budou zajišťována ve vzdělávacím programu formou externistů.
Cíle vzhledem k studentům
Umožnit vzdělání vyššího stupně i těm studentům, kteří nechtějí (nebo nemají možnost) studovat na VŠ.
Umožnit studium zájemcům z řad pracujících.
Umožnit studentům prohloubit a oživit teoretické znalosti, které považují za důležité pro své zaměstnání i s výhledem do budoucnosti a to i v souladu se svými zájmy.
Naučit studenty samostatnému přístupu k řešení problémů a správnému hospodaření s časem.
Využívat více odborných exkurzí.
Cíle vzhledem k potřebám praxe
Pro zaměstnavatele připravit odborníky, jejichž adaptabilita bude velmi rychlá a kteří budou schopni řešit samostatně i složitější úkoly.
Zkvalitnit a přizpůsobit teoretickou průpravu v závislosti na potřebách praxe, využívat ve výuce zkušeností odborníků z praxe.
Reagovat na novinky v oboru a poznatky předávat studentům.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Struktura vzdělávacího programu je postavena na současném vývojovém trendu v oboru výrobních technologií a problematice řízení jakosti při realizaci těchto technologií a to jak v malých, tak i ve větších firmách a zároveň na požadavku jazykových znalostí na komunikativní úrovni. Proto je výuka posílena o druhý jazyk. Studenti si vyberou jeden jazyk jako prioritní, ze kterého budou konat zkoušky během studia a zkoušku u absolutoria. Z druhého jazyka pak budou skládat pouze zápočty. Náplň jednotlivých předmětů je uzpůsobená regionálním požadavkům.
Obsah studia se dá charakterizovat dvěma složkami:
a) Všeobecná složka - zajišťuje studijní předměty typu cizí jazyk, výpočetní technika,
matematika, které mají za úkol umožnit studium odborných předmětů na potřebné
úrovni, formovat studentům způsob myšlení, utvářet návyky a dovednosti.
b) Odborná složka - probíhá v odborných předmětech: mechanika, nauka o materiálu, výrobní technologie, stroje a nástroje, elektrotechnika a automatizace, upínací přípravky a zařízení, strojírenská laboratoř, kalibrační laboratoř, řízení jakosti, management, statistika, podnikové právo, .logistika, programování a obsluha CNC strojů, CAD systémy atd. a dlouhodobá odborná praxe přímo v podniku pod vedením příslušných odborníků.
Organizace výuky
Organizace výuky odpovídá §25 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a vyhlášky MŠMT č. 470/2006 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.
Studium je organizováno jako denní v délce 3 roků, nebo jako dálkové v délce 3,5 roku. Je určeno studentům s ukončeným vzděláním s maturitou, t.j. absolventům středních odborných škol, gymnázií a učilišť. Součástí studia jsou jak teoretické disciplíny, tak předměty prakticky zaměřené a odborné praxe u organizací.